banner boven ingang Ankerstraat

Automobilist, blijf achter de fietser!

Midden oktober verscheen boven de toegang tot de Ankerstraat een grote banner om de aandacht te vatten van de automobilisten op de fietsstraat Ankerstraat.

Social media sharing

Er wordt steeds meer gefietst in en naar Sint-Niklaas. De cijfers van de fietstelpalen op de invalswegen bevestigen dat. Het stadsbestuur ondersteunt deze trend en timmert met tal van acties aan de weg om van Sint-Niklaas een échte fietsstad te maken. Zo steeg het aantal fietsstraten sterk in de loop van 2020. Tot vandaag is de fietser al de baas in 18 straten. Hou jij de verkeersregels goed in de gaten, als je met de wagen een fietsstraat binnenrijdt?

 

Waar fietsers thuis zijn en de auto te gast is

In een fietsstraat moeten de auto’s achter de fietsers blijven. De fietser is er de hoofdgebruiker en auto’s moeten zich schikken naar het rijgedrag van de fietsers. Fietsers mogen de volledige breedte van de baan innemen en, in dubbelrichtingsstraten, de helft van de rijbaan. De snelheid is begrensd tot 30 km per uur.

Op het verkeersbord ‘fietsstraat’ staat een witte fietser afgebeeld die voor een rode auto rijdt. Dit symbool vind je terug op het wegdek bij het begin van de fietsstraat. Ter verduidelijking werd er in sommige fietsstraten een rode asfaltlaag gelegd en werden fietssymbolen in het midden van de rijbaan aangebracht.

Waarom fietsstraten?

 

Willen wij nog meer inwoners op de fiets krijgen, dan moet het fietsen in onze stad snel, comfortabel en veilig kunnen verlopen. De inrichting van fietsstraten is een belangrijk middel om dat waar te maken.

Want niet elke straat in de stad is geschikt om er een fietspad aan te leggen. Soms is er gewoon niet genoeg ruimte. Nochtans is het noodzakelijk om belangrijke plaatsen in de stad, zoals schoolsites, op een fietsveilige manier met elkaar te verbinden. Precies daarom richten wij fietsstraten in.

De tussenstand

Het aantal fietsstraten in onze stad stijgt voortdurend. In oktober 2020 staat de teller al op 18. Dat betekent dat je als automobilist, bij een rit door de stadskern, quasi zeker door één of meerdere fietsstraten rijdt. Hou jij daar rekening mee?

Dit zijn ze, in alfabetische volgorde:

Ankerstraat – Boonhemstraat – Brokkelingenstraat - Broodstraat – Gasmeterstraat – Grote Peperstraat – Hemelaerstraat – Houtbriel – Kalkstraat – Kleine Peperstraat – Klein-Hulststraat – Nieuwstraat – Richard Van Britsomstraat – Stationsplein – Stationswegel – Truweelstraat – Walburgstraat – Westerstraat.

 

bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen