campagnebeeld Dementievriendelijk Sint-Niklaas

Dementievriendelijk Sint-Niklaas: tiendaagse in september 2020

Op 21 september is het Werelddag Dementie en rond die datum zetten we – naar jaarlijks traditie - dementie letterlijk in de kijker. Door mensen met dementie in het straatbeeld te brengen, maken we de ziekte bespreekbaar en kunnen we taboes doorbreken. Zo steken we hen en hun omgeving een hart onder de riem.
Social media sharing

In het straatbeeld

Van 17 tot 27 september zie je de grote vlaggen van Dementievriendelijk Sint-Niklaas wapperen op de Grote Markt en aan het Stationsplein. De aftrap van de campagne ‘Dementievriendelijk Sint-Niklaas’ is dit jaar door corona niet mogelijk tijdens de donderdagse markt. Daarom organiseren partners van Dementievriendelijk Sint-Niklaas op 17 september elk op hun eigen locatie gelijktijdig de start van de tiendaagse. In het SteM, alle woonzorgcentra, de dienstencentra, AZ Nikolaas,... hangen zij levensgrote affiches of een banner uit met daarop het hartverwarmende campagnebeeld.

Dementievriendelijke handelaren

Sinds september 2019 gaan we ook voor dementievriendelijke handelaren. Waarom handelaren? Gaan winkelen is voor mensen met dementie nog een belangrijke pijler in hun dagdagelijks functioneren. Vaak gaat het dan over bakkers, beenhouwers, kleine kruideniers en lokale handelaren in hun eigen buurt waar zij terecht kunnen en goed onthaald en geholpen worden.

Handelaren die dementievriendelijk zijn, kunnen dit duidelijk maken met het label ‘Dementievriendelijk Sint-Niklaas’ aan hun raam of deur. Zo weten mensen met dementie en hun familie dat hen een warm en begripvol onthaal te wachten staat. Dit is een win-win situatie, want op deze manier blijven klanten langer komen en maken ze ook goede mond-aan-mond reclame voor de handelaar. Het kost de handelaar geen geld en vraagt een minimale inzet. Wij zetten handelaren alvast op weg om dementievriendelijk te zijn met enkele basis communicatietips en het aanbod van een korte digitale opleiding.

Dit jaar stellen we ook campagnemateriaal ter beschikking van 17 tot 27 september voor iedere handelaar die zich engageert: de stad voorziet katoenen boodschappentasjes en een dementiemagazine op maat van de stad voor de klanten.

Onze visie

Sinds 2012 is Sint-Niklaas een dementievriendelijke stad. Dit wil zeggen dat we

  • aandacht vragen voor de ziekte, maar vooral voor de mens met dementie en hun netwerk. We willen hen ook in het straatbeeld zichtbaar maken: met positieve beeldvorming kunnen we taboes en onbegrip doorbreken.
  • een goede omgang met mensen met dementie in het dagdagelijkse leven bevorderen.
  • Mensen met dementie zo lang als kan laten deelnemen aan de samenleving. Naar de bib, museum, de winkel,... kunnen gaan bevordert hun levenskwaliteit en die van hun omgeving.
  • Mensen met dementie en hun mantelzorgers wegwijs maken in de hulpverlening.

We ijveren hiervoor met diverse stadsdiensten, thuiszorg- en thuisverpleging, woonzorgcentra maar ook het Expertisecentrum Dementie Meander, de familiegroepen van de Alzheimerliga en de lotgenotengroep De Companjong.

bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen