Billboard met tijdelijke straatkunst is nieuwe eyecatcher op Schouwburgplein

Billboard met tijdelijke straatkunst is nieuwe eyecatcher op Schouwburgplein

Sint-Niklaas bouwt stap voor stap een rijke en gevarieerde collectie street art uit. De langste legale graffitimuur langs de F4-fietssnelweg kreeg vorige week nog een make-over. Murals brengen al veel langer kleur in het straatbeeld. Voortaan zet de stad ook in op tijdelijke straatkunst, met een heus billboard aan de zijgevel van d’Academie aan het Schouwburgplein.
Social media sharing

Artistiek talent wordt op groot formaat geëtaleerd. Net zoals bij het tweejaarlijkse NAFT kunstenfestival ligt bij de NAFT Billboard de klemtoon op hedendaagse kunst in al zijn diversiteit: illustratie, schilderkunst, fotografie, animatie, typografie,…. Zowel lokale kunstenaars als artiesten met nationale of internationale allure kunnen in deze openluchtexpo de revue passeren. Voor het eerste werk is de keuze voor lokaal talent evident. De onvolprezen Loulou João bijt de spits af.

Loulou João (1993, Sint-Niklaas) exposeerde eerder al op het kunstenfestival NAFT, nam een nutskast onder handen en breekt nu internationaal door met animaties voor onder meer The New Yorker, Burning Man, Warner Media, MTV, Nick Jr, Adobe, Meta, Spotify en BMW. In het digitale universum van Loulou is alles mogelijk. Alles kan, alles mag, alles gaat zijn gang. Haar figuren lijken gemaakt van plasticine en bubblegum. Maar onder dat dunne zoete laagje gaat veel meer schuil dan een vrolijke laisser-faire. Vanuit haar achtergrond maakt Loulou in haar wereld gevoelige onderwerpen als geestelijke gezondheid of raciale vooroordelen bespreekbaar.

Billboard met tijdelijke straatkunst is nieuwe eyecatcher op Schouwburgplein

Drie keer per jaar
Voor de NAFT Billboard slaat curator Bart Warnier van Wham Office de handen in elkaar met D’Academie Beeld. Het frame van de NAFT Billboard wisselt drie keer per jaar van gedaante, waarbij één keer per jaar in nauw overleg met directeur Niko Van Stichel een kunstwerk een duidelijke link heeft met talent uit onze eigen academie.

Door de constante metamorfose neemt het NAFT Billboard een uitzonderlijke plaats in de straatkunstcollectie in Sint-Niklaas in. Voor een ontdekkingstocht langs alle streetartwerken, kan je de streetartkaart raadplegen. In het voorjaar 2024 wordt een nieuwe versie gelanceerd waarin dit project en alle nieuwe werken worden opgenomen.

Het NAFT Billboard project is een realisatie van het stadsbestuur met de gewaardeerde steun van partners Springvis Foundation, Finanza Waas ING en Van Hoecke nv. Het projectmanagement werd opgenomen door curator Wham Office (Bart Warnier) in samenwerking met d'Academie Beeld (Niko Van Stichel).

Info: www.ontdeksintniklaas.be/nl/typisch-sint-niklaas/street-art

Billboard met tijdelijke straatkunst is nieuwe eyecatcher op Schouwburgplein
bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen