Hoppinpunt
Hoppinpunten maken deel uit van de nieuwe mobiliteitsvisie die de Vlaamse overheid in 2022 uitrolt. Het uitgangspunt is dat mensen verschillende vervoermiddelen gaan combineren om hun bestemming te bereiken.
Een hoppinpunt is een knooppunt waar vervoersmiddelen samenkomen en op elkaar afgestemd zijn. Waasland Shopping Center wordt een regionaal hoppinpunt. Faciliteiten voor het gebruik van de fiets, de bus en de (deel)wagen komen er samen. In onze vervoerregio zijn er slechts vier regionale hoppinpunten.
Overeenkomst
Het stadsbestuur staat in voor het ontwerp, bouw en onderhoud van de overdekte en deels afgesloten fietsenstalling. Er is ruimte voor 200 fietsen, 12 deelfietsen en 50 deelsteps. Voor de beveiliging wordt camerabewaking voorzien. De stad zorgt ook voor de aanleg van een parkeerterrein voor taxi’s, elektrische wagens en deelwagens. De kostprijs van het volledige project wordt geraamd op 391.000 EUR, waarvan de helft gesubsidieerd door de Vlaamse Regering.
Waasland Shopping verleent kosteloos toelating aan de stad tot het oprichten van de fietsenstalling en de aanleg van het parkeerterrein. Het winkelcentrum stelt de overcapaciteit van zijn parkeerplaatsen op werkdagen als stadsrandparking ter beschikking van pendelaars.
Het regionaal hoppinpunt wordt ingericht langs beide kanten van het huidig busstation. De werken gaan in de loop van 2022 van start.
De overeenkomst staat op de agenda van de gemeenteraad van vrijdag 18 februari.
Stadsrandparkings
De inrichting van stadsrandparkings is een belangrijke schakel in de uitbouw van het vernieuwd parkeerbeleid van het stadsbestuur, samen met de buurtparkings en de centrumparkings. Andere stadsrandparkings in ontwikkeling zijn SVK en ’t Bau-huis.
Het stadsbestuur zal de stadsrandparking Waasland Shopping opnemen in het nieuw parkeergeleidingssysteem.