tekening mannetje met huis in de lucht

Meldpunt wil escalatie van woonproblemen voorkomen

Uithuiszettingen hebben ingrijpende gevolgen. Door problematische woonsituaties sneller te detecteren wil het stadsbestuur vermijden dat het zover komt. Daarom werd het meldpunt woonprobleem opgericht. Het meldpunt is er voor huurders, verhuurders en professionals uit de woonsector en heeft een brede werking.
Social media sharing

Aandacht voor woonproblemen

Vanuit het welzijnshuis heeft het stadsbestuur een actieve werking rond woonproblemen. Zo krijgen de stedelijke hulpverleners een kopie van de verzoekschriften tot uithuiszettingen, die bij het vredegerecht worden ingediend. Daarop volgt overleg met de huurder en bemiddeling bij de eigenaar. Voor meldingen van burenruzies worden de vrijwilligers van de dienst burenbemiddeling ingezet. Ook bij vervuilde woningen en problemen met de betaling van energiefacturen nemen de medewerkers van het welzijnshuis contact op met de bewoners om te zoeken naar oplossingen en escalatie van de problemen te vermijden. Naast deze genoemde woonproblemen biedt het welzijnshuis ook begeleiding van dak- en thuislozen.

 

Sneller preventief optreden

Ondanks deze uitgebouwde en professionele maatschappelijke dienstverlening blijven problematische woonsituaties nog te vaak onder de radar, wat ernstige gevolgen kan hebben. Zo leiden procedures bij het vredegerecht in Sint-Niklaas jaarlijks tot zo’n 70 effectieve uithuiszettingen. Bij het overgrote deel is huurachterstand de oorzaak. Zelden ligt er één probleem aan de basis van een (dreigende) uithuiszetting. Vaak gaat het om complexe problemen op meerdere levensdomeinen.

Met de oprichting van het meldpunt wonen wil het stadsbestuur de dienstverlening rond woonproblemen beter bekend maken. Het doel is sneller tussenbeide komen en bemiddelend optreden, vooraleer de problemen leiden tot gerechtelijke stappen bij het vredegerecht. Het gaat om een actiepunt uit het Lokaal Armoedeplan.

Een hulpverlener gaat op huisbezoek, brengt in gesprek met de huurder het probleem in kaart en overlegt hierbij met de verhuurder om tot mogelijke oplossingen voor het woonprobleem te komen.

 

Een brede werking

Het meldpunt woonprobleem bemiddelt niet alleen bij huurachterstand. Verhuurders en huurders kunnen er ook terecht met allerlei problemen van overlast, vervuiling, beschadiging, ruzie en dreigende begrenzing van water, elektriciteit, gas …

Naast dit nieuwe meldpunt woonprobleem is er het bestaande meldpunt van UNIA, dat gericht is op de bestrijding van discriminatie op de huurmarkt. Slachtoffers of getuigen van woondiscriminatie kunnen dit melden via 0800 12 80 en www.unia.be

 

Drie doelgroepen

Zowel huurders, verhuurders als allerlei instanties die in de woonsector actief zijn, kunnen beroep doen op het meldpunt woonprobleem. Dat blijkt uit de opbouw van het online meldingsformulier op de webpagina van het meldpunt: www.sint-niklaas.be/woonprobleem.

Het stadsbestuur zal de werking van het meldpunt woonprobleem rechtstreeks en actief communiceren aan alle actoren in de woonsector in onze stad.

 

Hoe contact opnemen met het meldpunt?

Een melding van een woonprobleem gebeurt bij voorkeur online via

www.sint-niklaas.be/woonprobleem. Maar bellen kan ook: tel. 03 778 66 66.

 

bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen