Centrumparking Westerplein

Naar drie nieuwe centrum- en buurtparkings

Vanaf 1 november krijgt Sint-Niklaas er een gloednieuwe buurt- en centrumparking bij, aan het Westerplein. Op korte termijn is er nóg extra parkeerruimte midden in het stadscentrum op komst, aan de Spoorweglaan en in de Hofstraat. En intussen is ook de mobiliteitsstudie klaar die oplossingen aanreikt voor een vlottere verkeersdoorstroming op de kruispunten op de rondweg. Zo komen de kruispunten N70-Hertjen en R42-Raapstraat volgend jaar al aan bod.
Social media sharing

Drie extra parkings in het noordelijke stadscentrum zullen snel meer parkeermogelijkheden aanreiken. De meest opvallende nieuwe centrum- en buurtparking bevindt zich aan het Westerplein, op het bedrijfsterrein van SVK. Daar is intussen zo goed als alles klaar voor de opening begin november.

Centrumparking Westerplein

Er komen maar liefst 175 autoparkeerplaatsen, waaronder ook plaatsen voor elektrische auto’s inclusief laadpalen. Zelfs voor mobilhomes zijn er enkele speciale parkeervakken. Uiteraard zijn er ook veilige, overdekte en goed uitgeruste parkeerfaciliteiten voor het stallen van fietsen, deelfietsen en deelsteps. De fietsenstalling telt liefst 60 plaatsen. De auto veilig achterlaten en kiezen voor een alternatief vervoersmiddel om de stad in te duiken, is dus perfect mogelijk op de nieuwe parking Westerplein.

Om zoveel mogelijk mensen te laten kennismaken met de nieuwe parkeerfaciliteiten zullen de eerste twee maanden gratis zijn. Pas vanaf januari wordt het een betalende parking met een héél gunstig parkeertarief. Voor amper 2 euro kun je er de hele dag parkeren.

De nieuwe centrum- en buurtparking Westerplein bevindt zich op amper 850 meter van de Grote Markt, goed voor 10 minuutjes wandelen. Ter vergelijking: de dakparking Stationsstraat ligt op 650 meter van de Grote Markt, of 8 minuutjes wandelen. En nog ter vergelijking: kies je voor de trein om in Antwerpen te gaan shoppen, dan is het van het station óók 800 meter of 10 minuten stappen tot de Meir.

Centrumparking OLVP

Nog twee nieuwe centrumparkings.
Aan de Spoorweglaan, op het terrein van de OLVP, wordt binnenkort een parking in gebruik genomen met 50 plaatsen, die tijdens het weekend kunnen worden benut.

Vlakbij zal ook parking Het Hof openen, met een 20-tal parkeerplaatsen, specifiek voor personeel van de academies 's avonds. Op die manier nemen zij geen plaats in van bezoekers aan de stad.

De parking in de Boonhemstraat, die zich vlak naast de vernieuwde toegang tot d'Academie Beeld bevindt, zal na die werken in weliswaar afgeslankte versie nog zeker tot 2025 in gebruik blijven. Het voorziene park naast de ingang wordt pas aangelegd in de fase Boonhemstraat van de winkelwandellus, die pas start na de werken aan de school Heilige Familie.  

Hoppinpunt Waasland Shopping

Stadsrandparking Waasland Shopping
Het verschuiven van parkeercapaciteit naar collectieve parkings in het stadscentrum is een prioritair aandachtspunt, samen met de uitbouw van een volwaardige stadsrandparking aan Waasland Shopping. Die voorbereidingen zijn volop aan de gang, het moet klaar zijn tegen het voorjaar van 2023.
Dat 'hoppinpunt' komt naast het huidige busstation, een punt waar verschillende vervoersmiddelen samenkomen en op elkaar afgestemd zijn. Zo komt daar onder meer een met camera’s bewaakte, overdekte fietsenstalling met plaats voor 200 fietsen, 12 deelfietsen en 50 deelsteps. De aanbesteding is daarvoor deze maand gelanceerd. De stad zorgt er ook voor de aanleg van een parkeerterrein voor taxi’s, elektrische wagens en deelwagens. Daarnaast stelt Waasland Shopping de overcapaciteit van zijn parkeerplaatsen op werkdagen als stadsrandparking ter beschikking van pendelaars.

Stadsrandparkings zijn een belangrijke schakel in de uitbouw van het vernieuwd parkeerbeleid van het stadsbestuur, samen met de buurt- en centrumparkings. Met het nieuwe busplan zullen bovendien beduidend meer bussen door de corridor rijden: 521 bussen per dag, waarvan een 400-tal vanaf Waasland Shopping. De vermoedelijke lancering daarvan gebeurt in 2024.

Mobiliteitsstudie
Méér capaciteit op de centrum- en randparkings zijn een middel om verder in te zetten op een maximale verkeersdoorstroming op de rondweg. In functie daarvan komt er vanaf volgend voorjaar alvast een nieuw, dynamisch parkeergeleidingssysteem, met directe en actuele informatie over bereikbaarheid, net op tijd voor de werken aan de Grote Markt. Deze opdracht werd toegewezen voor 750.000 EUR aan de firma Equans, die ook het parkeergeleidingssysteem in onder meer Antwerpen heeft geplaatst.

Daarnaast zette de stad ook het studiebureau Suunta aan het werk, om knelpunten op de rondweg in kaart te brengen en oplossingen aan te reiken voor een vlottere doorstroming, in samenspraak met het Agentschap Wegen en Verkeer, de wegbeheerder. 

Rondweg

Op de rondweg werden de voorbije jaren al een hele reeks kruispunten aangepakt, in functie van de verkeersdoorstroming (zoals het kruispunt Driekoningen) en in functie van de verkeersveiligheid (zoals het kruispunt Plezantstraat en Vijfstraten). Een kruispunt evalueren, is altijd een afweging tussen die twee aspecten.

Heel concreet reikt de studie een aantal oplossingen aan, waarvan enkele op korte termijn zullen worden gerealiseerd. Zo komt er een herinrichting van het kruispunt N70-Hertjen in het voorjaar van 2023, met een aparte groenfase voor fietsers op het Brugsken en Hertjen.

Een belangrijke ingreep is er ook nodig om het verkeer op het kruispunt R42-Raapstraat vlotter én veiliger te laten verlopen. Daar wordt voorgesteld om een extra opstelstrook in te richten in de Raapstraat, aan de kant van het centrum, voor het verkeer dat de Singel rechtsaf op wil. Dat moet de druk op de Antwerpsesteenweg ook verlichten. Die plannen zijn in voorbereiding met het Agentschap Wegen en Verkeer, een herinrichting is gepland in 2023.

Voor het kruispunt N70-N16 is de situatie complexer. Naast de verkeersdoorstroming is het verhogen van de verkeersveiligheid voor zachte weggebruikers er essentieel. Er is nu de opdracht gegeven om een voorstel voor een lichtengeregeld kruispunt uit te werken, in de plaats van de rotonde. Dit wordt opgenomen in de planning voor het rio-dossier N70 in 2025.

bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen