Manuvel

Sint-Niklase ondernemers blinken uit op zesde Avond van de Economie

Op dinsdag 22 oktober vond voor het zesde jaar op rij de Avond van de Economie plaats. Het netwerkevenement voor ondernemers groeide afgelopen jaren uit tot een vaste waarde. Jaar na jaar zagen stad Sint-Niklaas en vzw centrummanagement, de organisatoren van het evenement, het aantal deelnemers toenemen. In het startjaar 2014 telde de Avond van de Economie 140 deelnemers. In 2018 schreven 240 ondernemers zich in en dit jaar groeien we verder tot 280 aanwezigen. Het lokale ondernemerslandschap treft elkaar naar goede gewoonte nog steeds in concertzaal De Casino in de Stationsstraat. Vanaf dit jaar reikt de stad geen drie, maar vier prijzen uit: starter van het jaar, horecazaak van het jaar, retailer van het jaar en bedrijf van het jaar.
Social media sharing

Zoals elk jaar wordt er een gastspreker uitgenodigd. Dit jaar deelt Stefaan Vandist zijn kijk op ‘Ruimte voor ondernemen’, een thema dat in het kader van de lopende Ruimtelijke Economische Studie ook in Sint-Niklaas heel actueel is. Stefaan liep zijn middelbaar schooltraject in Sint-Niklaas, begon zijn carrière als merkstrateeg bij een gerenommeerd communicatiebureau en werkt vandaag als onafhankelijk trendwatcher en innovatieconsultant.

 

Het officiële gedeelte van de avond wordt opnieuw gehost door Ianka Fleerackers, die ook dit jaar de prijsuitreiking in goede banen leidt. De bedoeling van de prijzen van de Economie is om enerzijds een hulde te brengen aan de lokale economische spelers en anderzijds om de troeven van de stad Sint-Niklaas positief in beeld te plaatsen.

 

In augustus werd een oproep gelanceerd in de Stadskroniek om kandidaat-winnaars in te zenden. Ook via het ondernemersportaal www.ondernemeninsintniklaas.be werd de oproep verspreid. De stad ontving meer dan 75 inzendingen. De genomineerden werden door een jury met een vertegenwoordiging van belangenorganisaties (Voka, Unizo, Horeca Vlaanderen), banksector en deskundigen uit de stedelijke administratie beoordeeld. De volgende 5 aspecten werden beoordeeld:

 

  • Innovatief en onderscheidend karakter

In welke mate is de onderneming innovatief en onderscheidt het zich in product, in proces, in marketing, in manier van zaken doen, in klantensegmentatie? Hoe flexibel spelen ze in op vraag en wijzigende behoeften?

  • Tewerkstelling en personeelsbeleid

In welke mate zorgt de onderneming voor tewerkstelling in de stad? In welke mate staan ze garant voor duurzaam personeelsbeleid?

  • Lokale verankering en bijdrage aan het beleid van de stad

In welke mate toont de onderneming cultureel en sociaal engagement? Is er een actieve connectie met de stad? In welke mate werken ze samen met andere lokale ondernemers?

In welke mate dragen ze bij aan het beleid van de stad : aandacht voor mens en milieu, ondernemerschap bij jongeren aanmoedigen, korte keten stimuleren, kernversterking, …

  • Sint-Niklaas bovenlokaal op de kaart zetten

In welke mate zet de onderneming Sint-Niklaas bovenlokaal op de kaart als ondernemende stad, toeristische stad, belevingsstad,…. In welke mate is de onderneming bereid om een ambassadeursrol op te nemen en mee een smoel te geven aan Sint-Niklaas?

  • Duurzame bedrijfsvoering

In welke mate is de bedrijfsvoering duurzaam op middellange en lange termijn? In welke mate investeren ze in de toekomst van het bedrijf? In welke mate zijn ze financieel stabiel? In welke mate anticiperen ze op de veranderingen in de markt? 

Vanaf dit jaar reikt de stad geen drie, maar vier prijzen uit: starter van het jaar, horecazaak van het jaar, retailer van het jaar en bedrijf van het jaar. De afgelopen jaren werden horeca en retailer samengenomen in één categorie. De voorzitter van de jury besliste om horeca en retail vanaf dit jaar op te splitsen om het belang van beide sectoren voor de stad in de kijker te zetten. De winnaars worden voor het eerst bekend gemaakt op de Avond van de Economie zelf. Het wordt dus een verrassing voor het publiek, maar ook voor de winnaars in kwestie. Het is de schepen van economie die als voorzitter van de jury de prijzen uitreikt.  

Het is Manuvél, innovatief winkel- en horecaconcept uit de Stationsstraat die naar huis gaat met de prijs van ‘Starter van het jaar’. Sterrenrestaurant ’t Korennaer en haar spin-off ‘Tenuta auténtico’ komt uit de bus als ‘Horecazaak van het jaar’. Slaapgoed Verlinden uit de Stationsstraat mag zich een jaar lang ‘Retailer van het jaar’ noemen en Niko, onze derde ‘factory of the future’, die dit jaar ook 100 jaar actief is in onze stad, wordt gelauwerd als ‘Bedrijf van het jaar’.  

Na het officiële gedeelte van gastspreker en prijsuitreiking volgt een informeel netwerkmoment. De catering wordt dit jaar verzorgd door Elderhill Concepts, catering op maat van eigen Sint-Niklase bodem. 

 

STARTER VAN HET JAAR: MANUVEL

De Jury prijst dit jaar een ondernemersduo dat van bij de start resoluut de vlucht vooruit koos. Gegroeid vanuit hun passie voor tweewielers investeerden ze in een vernieuwend winkel- en horecaconcept waarbij de fiets centraal staat, letterlijk en figuurlijk.  

Met hun keuze voor de stadskern en hun liefde voor de fiets waren ze in Sint-Niklaas meteen aan het juiste adres. Sinds de opening in April trokken ze al tal van wielerfanaten en -kenners van ver buiten het Waasland richting de Stationsstraat. Onder andere Greg Van Avermaet, Dylan Van Baarle, Moreno De Pauw en José De Cauwer kwamen de sfeer al opsnuiven. Maar ook niet-fietsers zijn er van harte welkom.  Sympathie en authenticiteit zijn voor deze starters geen loze marketing begrippen maar diep ingewortelde kernwaarden die het verschil maken voor de klanten.  

Na een pitstop nog snel je voorlicht herstellen of wat lucht bij pompen behoort naast overheerlijke lokale koffie of sportdrankjes ook tot hun wapenarsenaal. Met veel plezier wordt de infrastructuur gedeeld voor workshops of vergaderingen of richten ze de zaak helemaal anders in, aangepast aan de wensen van de bezoeker of het sportgebeuren. Of het nu de Ronde van Vlaanderen of de Ronde van Frankrijk is, bij Glenn Van Hille en Tineke Blyweert van Manuvél ben je altijd in goed gezelschap. Proficiat! 

 

HORECAZAAK VAN HET JAAR: 't KORENNAER

De jury prijst dit jaar een veelzijdige meester of meesterlijke veelzijdenaar. Deze culinaire duizendpoot onderscheidt zich reeds jaar en dag door kwaliteit en vakmanschap. Giet hierboven nog een stevig sausje maatschappelijk engagement en je komt bij deze Nieuwkerkenaar uit.  Of het nu gaat over een sterrendiner of een demo tijdens onze lekker lokaal markt, zijn liefde en passie voor de eigen streekproducten drijft steevast boven.  

Maar ook de kunst om vaardigheden aan te leren en kennis door te geven heeft deze chef in de vingers. Zijn sterrenkeuken is daardoor een uiterst gegeerde plaats voor jonge en minder jonge kookkunstenaars in wording Ook zelf wil hij constant bijleren en zichzelf heruitvinden. Hij leert uit opleidingen,  maar ook uit samenwerking met andere topchefs of andere lokale en bovenlokale ondernemers.  

Afgelopen zomer werd Sint-Niklaas en omstreken nog eens extra in de watten gelegd met een nieuw culinair zomerconcept: deze chef zag potentieel in een jarenlang leegstaande villa en toverde deze om tot een  publiekstrekkend paradijs van smaak en beleving. Weliswaar van tijdelijke aard maar met een knipoog naar hopelijk meer van dat.  

Het stadsbestuur, de vzw centrummanagement en de voltallige jury geven een welverdiend applaus aan de horecazaak van het jaar, Chef Edwin Van Goethem en zijn echtgenote Francine Van Vlierberghen van 't Korennaer & pop-up Tenuta Auténtico.

 

RETAILER VAN HET JAAR: SLAAPGOED VERLINDEN

De jury prijst dit jaar een ondernemersduo dat je op verschillende manieren kan omschrijven. Van vaste waarde tot ‘die-hard-believers’, van geëngageerde duizendpoten tot sympathieke concullega's. Expertise, kwaliteit en uitstekende dienstverlening zijn sleutelwoorden die deze ondernemer, met hun vernieuwde zaak nog meer dan ooit, kenmerken: thuisleveringen, test@home service, maatwerk,… niets is hen te veel om hun klanten tevreden te stellen.

Jarenlange maatschappelijke inzet en verbondenheid met onze stad uit zich in uiteenlopende vormen: je kent hen mogelijks van hun constructief engagement voor de handelaarsvereniging en het Centrummanagement, van hun activiteiten bij VOKA of Unizo, van hun de deelname aan de open bedrijvendag of van tal van samenwerkingsinitiatieven met andere ondernemers.  

Ondanks hun druk gezinsleven en private engagementen, lijkt een zakelijke pauzeknop onbestaande bij deze twee bezig bijen. Ook in een moeilijke retail context blijven ze zichzelf en hun zaak kritisch in vraag stellen. Eén van de resultaten van die denkoefening is hun aanzienlijke investering in een nieuw pand, aan de overkant van de Stationsstraat. Mede dankzij deze investering, hun re-branding en marketing strategie, trekken ze cliënteel van ver buiten Sint-Niklaas naar de binnenstad. 

Deze zaak zit al sinds 1992 in de Stationsstraat, maar een bezoekje blijft absoluut de moeite lonen: of je nu langs gaat voor de kunst van het lang uitslapen of voor een vleugje bloemencultuur, bij Griet Verlinden en Patrick De Schepper van Slaapgoed Verlinden ben je sowieso aan het juiste adres. Proficiat!  

BEDRIJF VAN HET JAAR: NIKO

De jury prijst dit jaar een eeuwling waarvan momenteel de 3e generatie de bakens uitzet. Met meer dan 700 werknemers en actief in 12 Europese landen en een omzet van meer dan 175 miljoen EUR  is deze Sint-Niklase onderneming uitgegroeid tot een gevestigde waarde in de maakindustrie. Met een assortiment van meer dan 5.000 producten zijn ze wellicht terug te vinden in ieders huiskamer.  Door te investeren in nieuwe  innovatieve productietechnieken  en hun duurzame bedrijfsvoering kaapten ze dit jaar ook de prijs van 'Factory of the future' weg. Met 4300m² zonnepanelen, een 1.000 tal m² groendak en een vernuftig waterbeheerssysteem staat Niko voor  een uitgesproken duurzaam en maatschappelijk engagement.

Naar aanleiding van hun 100ste verjaardag, mochten ze de koning ontvangen, loopt er een tentoonstelling en werd er een mooi boek uitgebracht over de geschiedenis van dit vooruitstrevend familiebedrijf. De verbondenheid van de medewerkers  met het bedrijf is zeer bijzonder en de verankering in onze stad is groot. De naam Niko is trouwens afgeleid van onze vroegere naam Sint-Nicolaas. Het siert hen dan ook dat de opbrengst van het boek integraal naar een project voor kansarme jongeren in Sint-Niklaas gaat.

Een welgemeende proficiat vanwege het stadsbestuur, vzw centrummanagement en de voltallige jury voor een gedreven en innovatieve ondernemer met het hart op de juiste plaats, Jo De Bakker.

 

 

bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen