digitale kloof

Stad biedt laagste inkomens laptop en wifi aan

Het stadsbestuur van Sint-Niklaas zet opnieuw een belangrijke stap om de digitale kloof onder de bevolking te dichten. Inwoners met een laag inkomen kunnen rekenen op een financiële tussenkomst voor de aankoop van een laptop of tablet. Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst zette daarvoor het licht op groen. Met de lokale handelaars komen er afspraken over de aankoop en het gratis installeren van de noodzakelijke programma’s en apps. Het stadsbestuur springt ook financieel bij in de kosten voor een internetaansluiting en een wifi-abonnement. In het Digipunt in het welzijnshuis kunnen de inwoners terecht voor advies, ondersteuning en het aankopen van goedkope digicheques voor professionele computerhulp thuis.
Social media sharing

Digitale kansen voor iedereen

Ook op het vlak van de steeds snellere toenemende digitalisering wil Sint-Niklaas een stad zijn waar iedereen mee is. De digitalisering heeft alsmaar meer impact op ons leven. Voortdurend meer overheden, instellingen,  diensten en een oneindige reeks commerciële spelers verwachten dat hun klanten digitaal met hen communiceren.

Het dagelijkse leven legt echter pijnlijk bloot dat niet iedereen digitaal mee is. Voor veel mensen betekent dit een belemmering voor hun deelname aan de samenleving en de toegang tot hun rechten. De voorbeelden zijn legio.

Wie niet in staat is zelfstandig online te bankieren wordt financieel gediscrimineerd, want overschrijvingen op papier en het opsturen van bankuittreksels kost extra geld. Werklozen kunnen nagenoeg enkel nog online solliciteren of jobaanbiedingen raadplegen. Wie moeite heeft met e-mail kan nauwelijks of zelfs niet meer zelfstandig instaan voor zijn huishoudelijke administratie.

Bij de schoolgaande jeugd is Schoolonline niet meer weg te denken voor taken, opdrachten leerlingbegeleiding, communicatie en administratie. Wie als oudere geen notie heeft van digitale tools voelt zich steeds meer uitgesloten en ontkoppeld van onze samenleving.  Winkels en horecazaken zijn al lang overgeschakeld op online bestellingen en mobiel betalen met payconiq of QR-codes. Ze gaan er per definitie van uit dat iedereen een smartphone en 4G op zak heeft.

Met de nieuwe reeks maatregelen wil het stadsbestuur vermijden dat die toenemende digitalisering vooral enkel ten goede komt aan groepen die sociaal en economisch al bevoordeeld zijn, waardoor de kloof tussen sociale bevolkingsgroepen alleen maar groter wordt. Daarom richten de reeks maatregelen zich vooral op de laagste inkomens, wie bijvoorbeeld moet rondkomen met een leefloon of een gelijkaardig vervangingsinkomen.

Computeraanbod op maat

Het stadsbestuur koos na raadpleging van de lokale handelaars voor een degelijk aanbod op maat. Concreet kan gekozen worden voor de aankoop van een tablet, een chromebook of een laptop.  Per twee gezinsleden ouder dan 9 jaar is een financiële tussenkomst voorzien voor de aankoop van één toestel.

Die geldelijke steun bedraagt 80 procent van het aankoopbedrag met een maximum van 499 EUR voor een laptop, 399 EUR voor een Chromebook en 300 EUR voor een tablet met wifi en 4G-verbindingsmogelijkheden. Hoeveel budget de maatregelen in totaal gaan kosten is voorlopig moeilijk in te schatten. Na negen maanden zal het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst het project evalueren.

Het stadsbestuur kiest voor de aankoop van de hardware bewust voor een samenwerking met de lokale handelaars en niet voor online shops. Dat heeft niet alleen te maken met het voorkomen van vervoersproblemen naar de winkels, maar ook met het ondersteunen van de lokale economie. De nodige contacten en afspraken over de aankoop bij geïnteresseerde handelaars worden momenteel gelegd, net als over het gratis installeren van de noodzakelijke software en apps.

Steun voor aansluiting en wifi

Wie door een laag inkomen de kosten van internet thuis niet kan betalen, kan een éénmalige steun krijgen van 49,5 EUR voor de aansluitingskost en een maandelijkse steun van 20 EUR voor het wifi-abonnement. Voor gezinnen met kinderen ouder dan 15 jaar bedraagt die tussenkomst 85,50 EUR voor de aansluiting en 34,90 EUR voor het abonnement.

Voor al die financiële steun kunnen de inwoners van Sint-Niklaas terecht in het welzijnshuis aan de Abingdonstraat. Daar kunnen ze een hulpverlener raadplegen en voor advies en ondersteuning ook aankloppen bij het Digipunt dat in het welzijnshuis van start ging.

Goedkope computerhulp thuis met digicheques

Omdat de kennis over computers en internetverbindingen niet altijd voor de hand ligt en voor heel wat mensen zelfs een hele puzzel is, kan je in Sint-Niklaas nu ook Beego inschakelen. Beego is professionele computerhulp aan huis of via de telefoon.  Studenten informatie- en communicatietechnologie (ICT) begeleiden je bij computerproblemen. Normaal betaal je voor die dienstverlening al snel 40 EUR per uur. In het Digipunt in het welzijnshuis kan je digicheques aankopen, waarmee dat een pak goedkoper wordt.

Prijzen digicheques

1 EUR voor inwoners van Sint-Niklaas met een vervangingsinkomen zoals leefloon

3 EUR voor inwoners van Sint-Niklaas met een kansenpas

20 EUR voor alle andere inwoners van Sint-Niklaas

digipunt

Openingsuren

Dinsdag van 15 tot 18 uur

Woensdag van 9 tot 12 uur

Donderdag en vrijdag van 13.30 tot 16.30 uur

 

INFO

welzijnshuis  Abingdonstraat 99, Sint-Niklaas, 03 778 66 66, welzijnshuis@sint-niklaas.be

 

 

bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen