Fietsstraat Kalkstraat

Stadsbestuur zet volop in op fietsstraten

Met nieuwe fietsstraten, sensibilisering rond het correct verkeersgedrag en actieve controle in de fietsstraten, wil het stadsbestuur het fietsnetwerk verder uitbouwen en optimaal laten functioneren.
Social media sharing

Waarom fietsstraten?

 Sint-Niklaas wil een fietsstad worden. Een belangrijk aspect van een volwaardig fietsbeleid is de uitbouw van een samenhangend, veilig en comfortabel fietsnetwerk. Maar in de binnenstad is niet elke straat geschikt om er een fietspad aan te leggen. Soms is er gewoon niet genoeg ruimte. Fietsstraten zijn dan het alternatief. Ze vormen het schakelstuk tussen fietsroutes en/of stedelijke attractiepolen.

 Bijkomend draagt een fietsstraat bij tot een betere gezondheid van de fietsers, omdat de auto’s achter de fietsers blijven.

  

Gewenst verkeersgedrag in een campagne

 Het stadsbestuur zet een campagne op om het gewenst verkeersgedrag in de fietsstraten te verhogen. Daarbij wordt een drievoudige boodschap gecommuniceerd:

 - Fietsers rijden op de volle breedte van de rijbaan.

- Auto’s blijven achter de fietsers.

- Een fietsstraat is zone 30.

 Deze boodschap wordt gevisualiseerd op straatbrede vlaggen in de fietsstraat Kalkstraat. Op de vlaggen zijn beelden te zien uit een promovideo, waarin de bescherming van fietsers in een fietsstraat op een ludieke manier uitvergroot wordt. Het filmpje werd begin mei opgenomen in de Kalkstraat, in samenwerking met Portus Berkenboom. Leerkrachten en directie maken deel uit van de cast.

 De campagne wordt doorgetrokken in verschillende stadsmedia.

   

Betere visualisatie

De bestaande fietsstraten zijn: Walburgstraat, Grote Peperstraat, Kleine Peperstraat, Kalkstraat, Nieuwstraat, Westerstraat en Stationsplein. Nieuwe fietsstraten in voorbereiding: Richard Van Britsomstraat-Boonhemstraat en Brokkelingenstraat. 

Het stadsbestuur wil het voor automobilisten duidelijker maken dat ze een fietsstraat binnenrijden. Daarom wordt er aan de visualisatie gewerkt. Bij herasfaltering of heraanleg krijgen de fietsstraten een rode toplaag asfalt. In de Westerstraat is dit al gebeurd. Ook de Richard Van Britsomstraat krijgt een rode toplaag, in het kader van de werken in de schoolomgeving. 

Verder komt er een visuele geleiding in het midden van de rijbaan, door middel van fietssymbolen. Aan de toegangen van de fietsstraten is een onderbord voorzien met de regels van de fietsstraat. Tenslotte wordt er ook een proefproject opgezet om via de beschildering van het wegdek een optisch 3D-effect te verkrijgen. 

 

Controle 

Na de fase van informeren en sensibiliseren organiseert de politie, vanaf september 2019, een handhavingscampagne op verschillende plaatsen en tijdstippen.

bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen