Avond van de Economie

Prijzen van de economie 2020 voor Yogaloo, Brass Monkey & Pom de Tair, Delicatesse Van Poeck en Tifre

Op donderdag 29 oktober vond voor het zevende jaar op rij de Avond van de Economie plaats. Het netwerkevenement voor ondernemers groeide afgelopen jaren uit tot een vaste waarde. Naar aanleiding van de huidige coronacrisis werd er gezocht naar een veilig alternatief. Samen met Melvin Vanderstylen van ‘Pretty Fly Visualisations’ werd er gewerkt aan een digitale editie. Dit jaar is extra moeilijk geweest voor veel ondernemers, we wilden deze editie dan ook niet zo maar annuleren.
De aanwezigen van vorige edities en nieuwe starters werden thuis verrast met een doos vol streekproducten en een uitnodiging om de digitale avond te volgen. Het voordeel aan de digitale editie is dat er geen limiet staat op het aantal ‘aanwezigen’. Dit jaar kon iedereen er dus bij zijn. De avond is te herbekijken op www.ondernemeninsintniklaas.be.
Social media sharing

Er kwamen enkele vaste waarden terug dit jaar, zo werd ook deze editie gehost door Ianka Fleerackers. Ook de setting zal voor velen bekend zijn. Dit jaar werd de concertzaal van de Casino in de Stationsstraat geruild voor het prachtig vernieuwd Casino Café. Burgemeester Lieven Dehandschutter had ook een warme boodschap voor alle ondernemers.

Zoals elk jaar werd er een gastspreker uitgenodigd. Dit jaar deelden Natalie Depuydt en Caroline Huys van het Gentse coaching bureau ‘In September’ hun kijk op ‘Veerkrachtig ondernemen’, een thema dat dit jaar meer dan ooit van toepassing is. ‘In September’ coacht bedrijven en bedrijfsleiders in tijden van verandering met oog op groei. Ze ondersteunen innovatie bij organisaties en werknemers. Waarbij verbinding, groei en  bedrijfscultuur centraal staan.

Het thema veerkracht stond deze avond centraal. In de video zie je ook enkele voorbeelden van ondernemers die zich van hun meest creatieve en veerkrachtige kant hebben getoond. Likeuren Verhofstede die alcoholgel maakte is één van die voorbeelden. Blue Sky by Sarah Nys zette dan weer volledig zelfstandig een webshop op poten en maakte gebruik van sociale media om tijdens de lockdown tot bij haar klanten te komen. Kappers De Ruyte lichtte hun initiatief van survivalpakketjes toe. Dit zijn maar enkel voorbeelden van hoe ondernemers het moeilijke voorjaar doorkwamen.

Prijzen van de Economie
De bedoeling van de prijzen van de Economie is om enerzijds een hulde te brengen aan de lokale economische spelers en anderzijds om de troeven van de stad Sint-Niklaas positief in beeld te plaatsen. De jury met een vertegenwoordiging van belangenorganisaties (Voka, Unizo, Horeca Vlaanderen), banksector en deskundigen uit de stedelijke administratie beoordeelden de ondernemers op basis van 5 aspecten.

  • Innovatief en onderscheidend karakter
    In welke mate is de onderneming innovatief en onderscheidt het zich in product, in proces, in marketing, in manier van zaken doen, in klantensegmentatie? Hoe flexibel spelen ze in op vraag en wijzigende behoeften?
  • Tewerkstelling en personeelsbeleid
    In welke mate zorgt de onderneming voor tewerkstelling in de stad? In welke mate staan ze garant voor duurzaam personeelsbeleid?
  • Lokale verankering en bijdrage aan het beleid van de stad
    In welke mate toont de onderneming cultureel en sociaal engagement? Is er een actieve connectie met de stad? In welke mate werken ze samen met andere lokale ondernemers?
    In welke mate dragen ze bij aan het beleid van de stad : aandacht voor mens en milieu, ondernemerschap bij jongeren aanmoedigen, korte keten stimuleren, kernversterking, …
  • Sint-Niklaas bovenlokaal op de kaart zetten
    In welke mate zet de onderneming Sint-Niklaas bovenlokaal op de kaart als ondernemende stad, toeristische stad, belevingsstad,…. In welke mate is de onderneming bereid om een ambassadeursrol op te nemen en mee een smoel te geven aan Sint-Niklaas?
  • Duurzame bedrijfsvoering
    In welke mate is de bedrijfsvoering duurzaam op middellange en lange termijn? In welke mate investeren ze in de toekomst van het bedrijf? In welke mate zijn ze financieel stabiel? In welke mate anticiperen ze op de veranderingen in de markt?
  • Veerkracht
    Verder werd er ook rekening gehouden met hoe ondernemers creatief en flexibel omgingen met de coronacrisis. Geen officieel criteria, maar het gaf bij sommige wel de doorslag.

Het is het tweede jaar op rij dat de stad 4 prijzen uitreikt: starter van het jaar, horecazaak van het jaar, retailer van het jaar en bedrijf van het jaar. 
Het is Yogaloo, de yogastudio in volle uitbreiding uit de Nieuwstraat die de prijs van ‘Starter van het jaar’ ontvangt .Brass Monkey met grote broer Pom De Tair komt uit de bus als ‘Horecazaak van het jaar’. Delicatesse Van Poeck uit de Stationsstraat mag zich een jaar lang ‘Retailer van het jaar’ noemen en bouwbedrijf Tifre, als ‘Bedrijf van het jaar’.

STARTER VAN HET JAAR
De jury heeft gekozen om ‘Yogaloo’ de prijs van ‘Starter van het jaar’ te geven. Starter ben je als je minder dan 3 jaar bezig bent met je zaak. En dat is bij Yogaloo nog net het geval.

In september 2017 begon Lotte vol enthousiasme met de Yoga Studio in de Nieuwstraat. Ze koos bewust voor een pand in de stadskern en zette van in het begin haar schouders onder verschillende samenwerkingsinitiatieven met ondernemers uit de straat en ver daarbuiten.

Yogaloo heeft zich op nog geen drie jaar tijd ontpopt tot één van de referenties op het vlak van Yoga, in Sint-Niklaas en zelfs daar buiten. De zaak groeit. Dat zie je aan het aantal klanten, aan de verschillende yoga stijlen, aan het aantal teachers, aan het stijgend aantal volgers en reacties op sociale media, aan een vernieuwde huisstijl én aan de investering in een nieuw aanpalend pand. De jury is er zeker van dat Yogaloo de komende jaren verder zal groeien.

Hoewel de sector rond gezondheid groeiende is, was het in 2020 een hele uitdaging om tijdens Corona creatief contact te houden met haar klanten. Lotte koos ervoor om online lessen aan te bieden tegen een vrijwillige bijdrage. Dit werd gesmaakt door de klanten, die daarna, beetje bij beetje en op een correcte coronaproof manier, terug welkom waren in haar studio. Met de samenwerking met den Binnenhof en de Ster kon ze ook yogalessen geven in open lucht.

In haar hoofd zitten nog duizend ideeën rond een duurzame manier van leven. Wij kijken er naar uit om ze de komende jaren concreet te zien worden. Lotte is een open-minded, constructieve, creatieve ondernemer, waar klanten zich thuis voelen en  waar ondernemers en wij als stad ook graag mee samen werken. Proficiat!

HORECAZAAK VAN HET JAAR
Brass Monkey blaast een nieuwe wind op het Apostelplein. Deze nieuwe hippe place-to-be is de tweede zaak van een dynamisch team dat goesting uitstraalt als het aankomt op groeien en ondernemen.

Hoewel ze met hun nieuwe concept pas in de zomer van 2019 startten, wisten ze met hun knallende cocktails meteen hun klanten te overtuigen. Ze wisten de authentieke elementen in hun pand te integreren in hun eigenzinnig concept met een resultaat dat écht gezien mag worden.

Helaas verliep hun eerste jaar niet helemaal zoals voorzien, maar zelfs tijdens de lockdown brachten ze hun smakenpallet tot aan menig deur. De ondernemers hebben een voorliefde voor speelse initiatieven en nieuwe samenwerkingen en komen daardoor vaak verrassend en vernieuwend uit de hoek.

Ook duurzaamheid dragen ze hoog in het vaandel door hun partnership met Too Good to Go. Naast food- en cocktailhelden zijn het dus ook een gezellige bende voedselhelden die meestrijden tegen voedselverspilling.

We kunnen Brass Monkey niet nomineren zonder grote broer frituur Pom de Tair te vernoemen. Deze frituur heeft over de jaren heen naam gemaakt in Sint-Niklaas. Ze bieden een enorm assortiment aan, waarbij zelfs de veganist en vegetariër keuze te over heeft. Met hun ambachtelijke producten, frieten van de lokale frietboer en hun aanbod aan streekbieren brengen zij het echte Sint-Niklaas op de mensen hun bord.

Ze zijn niet alleen op de Houtbriel terug te vinden, maar ook op vele evenementen met de Pomme De Cyclette en aan menig deur met de uitstekende delivery service. Dit jaar werd ook de prachtige art-deco gevel opgefrist, wat van Pom De Tair een frituur op niveau maakt. Van harte proficiat aan het hele team!

RETAILER VAN HET JAAR
De jury prijst hen om hun gedrevenheid. Of het nu ochtend, dag of avond is, ze staan altijd paraat om hun zwarte goud te verspreiden. Ze komen als één van de eerste handelaars toe in de straat en we zien hen vaak bij de laatsten vertrekken.

Kwaliteit en (h)eerlijke handel, daar staat Van Poeck voor. De koffie, thee en delicatessen worden met liefde verkocht. Dit familiebedrijf is sinds 1866 actief in onze Wase hoofdstad en wordt na vijf generaties nog steeds gerund door de Van Poeck’s. En daar mogen ze terecht trots op zijn. In hun vernieuwde winkelinrichting, in de huisstijl en in het business model is er ook plaats gemaakt voor deze rijke historiek., De nieuwe winkel kan ons en hun klanten alleen nog maar meer thee-of koffieverslaafd maken.

Als retailer zijn ze dus een vaste waarde, maar ook festivals of events schrikt hen niet af. Je komt de koffie-truck geregeld tegen op lokale events , maar vaak ook onderweg naar een event ver buiten de stad.

Van Poeck staat voor vernieuwing, voor jezelf heruitvinden, wat ongetwijfeld de sleutel is tot hun blijvend succes. Zo investeerden ze onlangs in een mooie website en webshop. De leveringen aan huis met lokale fietskoeriers maken van de online aankoop een echte beleving.

Het nieuwe concept Tabula Rasa doet menig foodies likkebaarden. Geen uitdaging te zwaar, geen opdracht te veel gevraagd. Altijd bereid om een steentje bij te dragen aan kwalitatieve events en collegiaal samen te werken, of het nu gaat om zondagsopeningen of de bezoekers van het museum verblijden met een heerlijk kopje lekkers tijdens een theedegustatie. Van harte proficiat.

BEDRIJF VAN HET JAAR
De jury was anoniem. Tifre is zonder enige twijfel hét ‘bedrijf van het jaar’. Sinds ze in 2018 van Beveren naar Industriepark West in Sint-Niklaas kwamen, zagen we Tifre zienderogen groeien. De blauwwitte wagentjes en ladders doken plots overal op in het straatbeeld, hun omzetten stegen en het aantal werknemers verdubbelde tot meer dan 40. Eén van de trouwe werknemers werd zelf medevennoot.

Op sociale media lezen we niets dan positieve recensies van tevreden klanten. Perfecte service, kwaliteit, oplossingsgerichtheid, professionele werking, top team, mooie afwerking, overzichtelijke prijsofferte, vakmanschap,… woorden die klanten meermaals in de mond nemen. En heeft de klant niet altijd gelijk ?

Niet alleen naar klanten, maar ook naar collega-ondernemers zijn Kelly en Frederik gedreven. Hun engagement in de raad van bestuur van de bedrijvenpark vereniging BEPASIN getuigt hiervan. Op een goede twee jaar is Tifre ingeburgerd in het lokaal ondernemersnetwerk.

Ook hun maatschappelijk engagement kent geen grenzen. In samenwerking met de VDAB werden stage – en opleidingsplaatsen voorzien. Door het project ‘Bouwbaan’ van het sectorfonds werd aan iemand een baan gegeven die was toegekomen als asielzoeker. Iedereen krijgt een tweede kans bij Tifre. In de periode van het verplichte thuisonderwijs ging het bedrijf gewillig in op de oproep van de stad en schonken ze een tiental tablets om te verdelen aan leerlingen die er nood aan hadden.

Naast een gezonde portie ondernemingszin hebben ze dus ook nog een groot hart!

De jury wil hen bedanken voor hun inzet, engagement, en gedrevenheid. Fijn om zo een topondernemers in Sint-Niklaas te mogen huisvesten!

Yogaloo
Brass Monkey & Pom de Tair
Van Poeck
Tifre
bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen