Fietsen in Sint-Niklaas

Sint-Niklaas is 'VeloVeilig': op weg naar een steeds fietsvriendelijkere stad

Je bekijkt een gearchiveerde pagina. Het is mogelijk dat deze info niet meer up to date is.
Vrijdag vond in Sint-Niklaas het slotmoment plaats van de ‘VeloVeilig’-ronde van HLN. Doel is om Vlaanderen fietsveiliger te maken, door overal de gevaarlijke fietspunten in kaart te brengen. Sint-Niklaas heeft de voorbije jaren met een doorgedreven fietsbeleid een enorme gedaanteverandering doorgemaakt. We blikken terug op de meest opvallende ingrepen én we kijken vooruit. Want in Sint-Niklaas willen we fietsers in het verkeer daadwerkelijk een écht beschermd statuut geven.
Social media sharing

Een kwalitatief fietsbeleid voeren, is een werk van lange adem. De voorbije jaren is Sint-Niklaas er echter met enorme sprongen op vooruit gegaan. We zetten vijf van de meest opvallende ingrepen in de kijker die al gerealiseerd zijn.

Fietssnelwegen
De fietssnelwegen F4 en F411 op het Sint-Niklase grondgebied zijn de voorbije jaren uitgegroeid tot massaal gebruikte aanrijroutes voor fietsers vanuit de omliggende gemeenten, zowel voor woon-werkverkeer als schoolverkeer. Daar waar het kan, krijgt de fietser voorrang op gemotoriseerd verkeer zoals op alle kruispunten van de F411.
Fietsstraten
In 2013 richtte de stad de eerste fietsstraten in het centrum in, om fietsers te beschermen in drukke, smallere straten waar geen fietspad kan worden ingericht. Intussen hebben heel wat centrumstraten dat statuut gekregen.
Fietsbib Op Wielekes
Begin 2021 ging Sint-Niklaas als eerste Wase gemeente van start met ‘Op Wielekes’, een fietsbibliotheek voor kinderfietsen, gevestigd in de overdekte fietsenstalling aan het station. Daar kunnen kinderen voor langere tijd een fiets op maat lenen. Het aanbod bestaat volledig uit hergebruikte fietsen. Het is een groot servicepunt geworden met een fietshersteldienst, fietsuitleendienst voor toerisme, een veelgebruikte Blue Bike-hub en een fietslichtjesautomaat die 24/7 ter beschikking staat.
Circulatiemaatregelen
Zowat het hele stadscentrum is zone 30 geworden, een enorme stap voorwaarts om de verkeersveiligheid te verhogen. Waar het mogelijk is, grijpen we nog meer in. Soms drastisch, met ingrijpende circulatiemaatregelen, om de verkeersstromen beter te organiseren. Zoals in het Brugsken, een belangrijke invalsweg naar het centrum, waar eenrichtingsverkeer werd ingevoerd om een fietspad stadinwaarts te kunnen inrichten. En meteen is de woonkwaliteit van de bewoners er fors op vooruit gegaan.
Verkeersvrije winkelstraat
Een verkeersvrije winkelstraat, het is een evidentie in Sint-Niklaas. De Stationsstraat is de plek waar voetgangers en fietsers baas zijn, wat een gigantische meerwaarde is voor de beleving én de veiligheid in de winkelstraat.

Fietsen in Sint-Niklaas

Wat brengt de toekomst?
Uiteraard zitten er tientallen nieuwe projecten in de pijplijn. Ook uit dat lijstje lichten we vijf opvallende, toekomstige ingrepen uit.

Verbreding F411
De noodzakelijke verbreding en verbetering van de fietssnelweg F411 komt er aan. Die start aan het kruispunt van Driekoningen en leidt via Sint-Gillis-Waas naar Hulst. De enorm populaire fietssnelweg is te smal geworden voor de vele fietsers, wielertoeristen, joggers, wandelaars en skaters. Een oplossing is in de maak. Sint-Niklaas en Sint-Gillis-Waas werken daarvoor samen met de provincie.
Nieuwe fietstrajecten in zuiden van stad
De stad investeert fors in nieuwe fietsinfrastructuur in de zuidelijke rand van Sint-Niklaas. In liefst acht zones komen er nieuwe fietspaden. De Puitvoetstraat en Hoogkamerstraat kwamen intussen aan bod, nu volgen nog Industriepark-West, Industriepark-Noord, Dendermondse Steenweg, Tereken, Eigenlo, Houten Schoen en Hogen Heerweg. Een héél belangrijke ingreep om het woon-schoolverkeer en woon-werkverkeer met de fiets verder te stimuleren.
Winkelwandellus
Met de aanleg van de winkelwandellus tussen de Grote Markt en het Stationsplein maken we de stadskern aantrekkelijker voor bewoners en bezoekers. Via de winkelwandellus loop en fiets je door het hart van de stad, die hiermee een pak verkeersveiliger en meer verkeersleefbaar wordt. De fases Albert en Mercator komen er aan, met de Prins Albertstraat, het Regentieplein, Dr. Verdurmenstraat, Zamanstraat en een stukje Ankerstraat.
Fietsbrug
Nog dit jaar moet de bouw van de fietsbrug starten, over het kruispunt Vijfstraten, vlak naast het spoor. Dat is de ambitieuze, langverwachte oplossing voor de knoop in de fietssnelweg F4 in Sint-Niklaas. Een blikvanger wordt het, tussen het kruispunt en de Nieuwe Molenstraat, en uiteraard een dankbare oplossing voor het druk en gevaarlijk kruispunt voor fietsers, op de plek waar Vijfstraten (N403) en de Sint-Niklase Singel op elkaar aansluiten.
Grote Markt
De grootschalige herinrichting van de Grote Markt is meteen ook een fors statement vóór fietsers. Vandaag passeert er héél veel doorgaand verkeer over de Markt, die als het ware de grootste rotonde van het land is. Met de nieuwe Grote Markt moet dat doorgaand verkeer rond de stad en komt er volop ruimte in het stadshart, voor meer leef- en woonkwaliteit, en dus ook veel meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

Conclusie
Al die inspanningen lonen, het fietsgebruik zit enorm in de lift, jaar na jaar. De stad Sint-Niklaas meet het fietsgebruik via een hele reeks fietstelpalen aan de invalswegen. Resultaat: het voorbije jaar steeg het fietsgebruik alweer met liefst 14 procent. Eén op de drie inwoners neemt intussen de fiets voor woon-werkverkeer, waarmee Sint-Niklaas ook op dat vlak bij de top hoort. Deze stad heeft zich definitief in de groep van de beste Vlaamse fietssteden genesteld. En we gaan op die weg verder, om het voor fietsers zo aantrekkelijker mogelijk te maken.

Fietsbib Op Wielekes
Fietsen in Sint-Niklaas
Fietsen in Sint-Niklaas
De toekomstige fietsbrug aan Vijfstraten
bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen