Het digitaal ondernemersloket is in volle ontwikkeling.

Stad ontwikkelt digitaal ondernemersloket

Sint-Niklaas werkt samen met Mechelen, Kortrijk en de Vlaamse ICT-Organisatie (V-ICT-OR) aan een digitaal ondernemersloket. De Vlaamse overheid steunt het project met een subsidie van 500.000 euro.
Social media sharing

In februari vroeg de stad samen met Mechelen, Kortrijk en V-ICT-OR een subsidie aan via het subsidieprogramma ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’, voor de verdere uitwerking van het digitaal ondernemersloket. Met deze subsidie wil de stad verder op de ingeslagen weg van de digitale transformatie. 

Sint-Niklaas heeft de voorbije jaren via het EFRO-project ‘Ondernemersloket Sint-Niklaas’ al de eerste stappen gezet om de dienstverlening te digitaliseren. "Op die manier willen we bedrijven en ondernemers een digitaal loket aanbieden dat op elk moment van de dag bereikbaar is. Zij kunnen via dat digitaal ondernemersloket aanvragen indienen, opvolgen, wijzigen en raadplegen. Via dat digitaal loket krijgen bedrijven en ondernemers ook een duidelijk overzicht van de producten van de stad Sint-Niklaas." 

Op 20 april 2022 ging het digitaal ondernemersloket online. Op dit moment is de drankvergunning het eerste product dat een ondernemer kan aanvragen en opvolgen. Nu kunnen snel en efficiënt andere producten worden toegevoegd. Zo staan onder meer de terras- en nachtvergunning op het programma.  

Uitdagingen
Het EFRO-project eindigt op 30 juni, maar dit betekent niet het eindpunt van het digitaal ondernemersloket. Sint-Niklaas wil verder werken aan de digitale transformatie. Hiervoor heeft de stad begin februari, in samenwerking met Mechelen, Kortrijk en V-ICT-OR, die nieuwe subsidieaanvraag ingediend. 
Zowel Mechelen, Kortrijk als Sint-Niklaas ervaren dezelfde uitdagingen, namelijk een goed overzicht krijgen van de actieve ondernemers in hun stad, de uitwerking van een CRM-systeem (centraal klantenbestand) en het juist capteren van ondernemersvragen. 
Uiterlijk 31 mei 2024 willen de drie centrumsteden een login aanbieden aan de ondernemers in hun stad. In totaal gaat het om 21.515 ondernemers. Met deze login kunnen de ondernemers hun gegevens aanpassen, vragen aan de stad stellen, vergunningen aanvragen en dossiers opvolgen. De stedelijke diensten kunnen gericht communiceren, ondernemersproducten aanbieden en beleids- en individuele informatie inwinnen. 

bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen