tien trends

Tien trends die de stadskern van Sint-Niklaas omtoveren tot een aangename winkel- en belevingsspot

Je bekijkt een gearchiveerde pagina. Het is mogelijk dat deze info niet meer up to date is.
Verschillende investeerders en nieuwe winkel- en horecaconcepten vonden de afgelopen maanden hun weg naar de Stationsstraat en omgeving. Dat weerspiegelt zich ook in een positieve evolutie van de leegstandcijfers van Locatus. Het stadsbestuur en centrummanagement kijken voorzichtig positief, doch optimistisch naar de trend: “Er is nog een hoop werk aan de winkel, maar de cijfers bevestigen dat we 2,5 jaar geleden met het detailhandelsplan de juiste weg zijn ingeslagen.”
Social media sharing

Tien trends die de stadskern omtoveren tot een aangename winkel- en belevingsspot

Begin 2017 werd het detailhandelsplan goedgekeurd door de gemeenteraad. Dit beleidsinstrument bevat een strategische meerjarenvisie en de oplijsting van kernversterkende acties en initiatieven. Dankzij de afbakening van het focusgebied werden er de afgelopen twee en een half jaar gerichte acties opgezet om een kleiner afgebakende zone te versterken. Op het vlak van aanbod in die specifieke zone entte het detailhandelsplan zich op het idee van de bedrijvige, ondernemende kern: de stadskern zou evolueren naar een bonte mix van pure shoppingwinkels, originele horeca, speciaalzaken, dienstverleners, vrije beroepen, culturele instanties en ondernemers uit de creatieve en innovatieve sector.

Vandaag, twee en een half jaar later, is 90% van de beschreven acties uitgevoerd. Er werden kernversterkende premies uitgereikt, er werd volop ingezet op het Oh-merk, de Oh-kaart werd gelanceerd, bezoekersfaciliteiten worden uitgebaat, parkeren doe je snel en voordelig, het openbaar domein werd aangepakt en er werd ingezet op samenwerking tussen ondernemers. De acties uit het detailhandelsplan functioneerden als hefboom om (1) nieuwe ondernemers aan te trekken en (2) bestaande zaken zichzelf te laten heruitvinden om zowel ‘hot’ als ‘financieel gezond’ te blijven.

Hierdoor zagen we het afgelopen jaar tal van nieuwe of vernieuwde winkel- , horeca- en dienstenconcepten hun deuren openen in de stadskern. Een tiental opvallende trends uit de Sint-Niklase stadskern voor u opgelijst:

  1. Kwalitatieve daghoreca in de lift

We zien dat kwalitatieve daghoreca het goed doet in de stadkern, mede dankzij het groot aantal scholieren, leerkrachten en werknemers die dagelijks in de stadskern vertoeven. Een vijftal jaar geleden legde Soep&Zoet de lat hoog met een innovatief lunchconcept. Ondertussen zetten tal van daghorecazaken zoals Pasta&Zo, Biko, Tijd&Boterhammen, Koek&Ei, Marcel en Balls & Glory in op kwalitatieve lunchformules. Ook vaste horacawaarde ’t Centerken in de Stationsstraat investeerde recent in een nieuw interieur, nieuwe branding, een vernieuwde kaart en uitgebreide openingsuren. Innovatief winkel- en horecaconcept Manuvél brengt dan weer een breed verhaal met de fiets in de hoofdrol. Gecombineerd met een eenvoudige kaart en sympatieke zaakvoerders lijkt het na het eerste half jaar een schot in de roos te zijn. Het aanbod aan kwalitatieve avondhoreca in de stadskern moet in de toekomst nog verder uitgebreid worden.

2. Mengvormen. De tijd van hokjesdenken is voorbij

Naast Manuvél zien we nog tal van andere innovatieve mengvormen opduiken in onze stadskern. De tijd van hokjesdenken is voorbij. Combinaties van winkel en horeca, winkel en dienstverlener, dienstverlener en horeca zagen de afgelopen jaren het daglicht. Denk maar aan Brainfeeze Coffee & Comics shop, de vrouwvriendelijke belevingswinkel Pêche, het nieuwe kappersconcept van De Ruyte Kappers, de wijnbar- en winkel Pur Sentiment, het theeparadijs Biochi, creatieve hotspot ‘Pand Zestien’ of de vernieuwde aanpak van ’t Oneindige Verhaal.

3. Dienstverleners versterken de kern

We merken ook een evolutie in het aantal en type dienstverleners, en dan hebben we het heus niet alleen over kapperszaken: een nieuwe nagelstudio (Nail National), verschillende sport- of yogacentra (Yogaloo, Pure Life Studio, Sweat), fotografen (Studioscoop, Kids in the Picture), een donorcentrum (Het Rode Kruis), een loopbaancoach, architecten (Ante), immo-makelaars (M3 Makelaars, Claves, D&A vastgoed), interimkantoren), communicatie- en marketingbureaus (OMCollective, Jusbox…), etc. Tal van nieuwe dienstverlenende functies vinden één voor één hun plaatsje in de ondernemende kern. In de nabije toekomst verwachten we nog een orthodontiepraktijk en een kindercrèche in het eerste deel van de Stationsstraat. In het laatste deel van de Stationsstraat nemen de Confederatie Bouw, sociaal secretariaat Accuria en de Federale Verzekeringen eind november hun intrek in de nieuwe kantoorgebouwen. Op de Grote Markt vestigt zich o.a. een call center (Oude Post Gebouw) en een business center (Huis Myle). De vraag naar kantoorruimte in de stadskern is stijgende. Onder andere de nabijheid van het station en busstations versterkt deze stijging. Ondernemers zijn op zoek naar nieuwe kantoorvormen, vaak ook met gedeelde faciliteiten.

4. Bestaande zaken investeren in vernieuwde concepten

We zien heel wat bestaande ondernemers extra investeren en inspanningen doen om zichzelf heruit te vinden in een nationaal moeilijke retailcontext. Na Perron87 openden de zaakvoerders een prachtige lifestyle store Perron47. Slaapgoed Verlinden investeerde aanzienlijk in de aankoop van een nieuw winkelpand, hun uitvalsbasis om nóg meer in te zetten op expertise en dienstverlening. Blue Sky Computers opende met hun ‘Shop for Geek’ een tweede vestiging in een complementair klantensegment. Ook familie Zarba komt met hun ‘Kriza Creative Lab’ naar buiten met een nieuw merk in een prachtig gerenoveerde concept store. Thee-specialist Biochi breidt uit naar een groter handelspand. In de sector van de maakindustrie investeert design- en interieurbureau ‘Atelier Piraat’ in hun uitvalsbasis in de Nieuwstraat. Binnenkort opent interieur De Mey een bijkomende zaak in de stadskern. Ook vaste waarde, delicatessenzaak Van Poeck, plant een totale make-over van haar winkel in de Stationsstraat. 

5. Rijk aanbod in dames- en kinderkleding

Andere ondernemers zetten zichzelf en hun zaak weer op de kaart door hun zaak te herlocaliseren of hun aanbod te optimaliseren. Lingerie Femina, Welp en Passi Passé ruilden hun oude stek om voor een zaak in de Stationsstraat. Bij hen was de verhuis een aanleiding om hun merk en aanbod te optimaliseren. Zo koos Lingerie Femina er bijvoorbeeld voor om naast lingerie- en badmode ook een dameskledingscollectie in huis te halen. En met succes. Het is trouwens opvallend hoe we het aanbod dameskleding in het focusgebied zien uitbreiden: naast vaste waarden als Tiffany’s, Libelle James, Haute Collection, Fi-Exclusive en Damart, vonden ook Passi Passé, Valet, Blue Sky Boutique, The Shop Belgium en Pêche hun weg richting de stadskern. Met verschillende kwalitatieve kinderkledingwinkels (Comptoir des enfants, Petit-Beau, Welp, etc)  is er ook een ruim aanbod voor de allerkleinsten. Met onder andere C&A en JBC zijn er nog een aantal kledingketens actief in de stadskern. Toch trokken er ook verschillende ketens weg de afgelopen jaren. In de huidige retailcontext is de kans klein dat ze ooit nog zullen terugkeren, met vestigingen in het Waasland Shopping Center op 1 kilometer afstand. Dit hoeft niet problematisch te zijn. De lokale handelaars zijn op de goede weg om zich te onderscheiden in kwaliteit, expertise, klantgerichtheid en dienstverlening. De herenkledingszaken (Herenmode De Waele, Twan, Tiffany’s Men) zijn minder talrijk in aantal, maar onderscheiden zich absoluut als publiekstrekkende handelszaken in het Waasland en ver daar buiten.

6. Weg met concurrenten, welkom concullega’s!

Tal van ondernemers slaan de handen in elkaar om samen belevingsverhogende en publiekstrekkende initiatieven uit de grond te stampen: ‘Textuur’, ‘Hygge’, ‘Fashion Events’, ‘I got it from my mama’, ‘Goedemorgen zonder zorgen’, ‘De communieshow’, ‘De Modetuin’, etc. De afgelopen jaren steunde centrummanagement meer dan 25 handelaarsinitiatieven in de stadskern, voor een totaal bedrag van 25.000 EUR per jaar. Handelaars, horeca-uitbaters en dienstverleners organiseren gerichte evenementen voor een specifiek doelpubliek en dat werkt versterkend.

Ook tussen lokale horecazaken onderling zien we meer en meer samenwerking. Voorbeeld hiervan zijn de zomeractiviteiten op het Sint-Nicolaasplein, waarbij de programmatie van ‘Sinnekloas danst’ en ‘de pleinconcerten’ volledig gedragen wordt door de lokale horecazaken. Komende winter verwachten we nog een winterevent van de horecazaken op de Houtbriel.  

Ook in niet-evenementiële initiatieven proberen ze elkaar te versterken: bloemist Daniël Ost die de vitrine van Slaapgoed Verlinden aankleed, de samenwerkingen tussen Pand Zestien en Pur Sentiment, de Winkel van de Sint, het combinatieaanbod van Yogaloo-sessie en Soep&Zoet-ontbijt, streekproducten in de lokale horecazaken, etc. Op deze manier brengen ze een sterk verhaal van ‘winkel-hieren’ naar hun eindklanten.

7. Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Verschillende zaken doen extra inspanningen om op een maatschappelijk verantwoorde of duurzame manier zaken te doen. Sommige zaken, zoals de Zero Waste Shop van Lara Mora, doen dit aan de hand van hun concept of product. Ook Welp en Passi-Passé bijvoorbeeld zetten in op een ruim aanbod van Belgische merken. We kregen recent ook vragen van een ‘korte-ketenwinkel’ en een ‘Fair fashion store’ om zich in Sint-Niklaas te vestigen. De kogel is nog niet door de kerk, maar het wijst er op dat deze concepten ook winnen aan populariteit. Ander zaken maken niet het onderscheid met hun concept, dan wel weer in hun manier van werken: de frietjes van Pom de Tair worden bijvoorbeeld met de fiets aan huis geleverd en een tiental handels- en horecazaken doorliepen een energiecoachingstraject met concrete energiezuinige maatregelen tot gevolg.

Daarnaast werkten verschillende horecazaken het afgelopen jaar aan een betere toegankelijkheid voor andersvalide personen. Zo heeft ’t Centerken bijvoorbeeld een menukaart in Braille en kan je als rolstoelgebruiker gebruik maken van het ‘Bellend vlak’.  Tal van maatschappelijke thema’s worden mee visueel gemaakt en ondersteund door lokale ondernemers: de spreukenactie naar aanleiding van de week van de geestelijke gezondheid, Orange your City, dementievriendelijke handelaren, etc. Kan het nog beter? Absoluut. Het moet nog beter, maar een aantal trekkers nemen alvast het voortouw in handen.

8. Culturele en creatieve spelers aan boord

In de culturele en creatieve sector zien we ook het één en ander bewegen. Met concertzaal De Casino hebben we al jaren een enorm sterke speler te midden van het focusgebied. Dat hun programma jaar na jaar meer publiek trekt van ver buiten Sint-Niklaas moeten we in de toekomst nóg meer uitspelen als troef. Ook het Huis van de Sint blijft groeien als culturele publiekstrekker. Verenigingen en private initiatieven in de culturele sector vinden eveneens de weg naar de stadskern. Eigentijds kunstplatform WARP is al jaren één van de culturele sterkhouders in onze stad. Zij investeren verder in hun gebouwen en werking. Hun ‘Coup de Ville’-kunstenparcours zal in 2020 in het teken staan van het thema ‘Chasing Flowers’. Dankzij hun parcours doorheen de stad brengen ze nóg meer verborgen plaatsen met potentieel onder de aandacht. Ook ‘Galerie Wulder’, een creatieve ontmoetingsplaats, vond een plaatsje in de stadskern.

9. ‘Less is more’, als het op winkelvloeroppervlakte aankomt

De kleine handelspanden worden relatief snel ingevuld. Het zijn de grotere panden, type ex-H&M, type ex-WE, type ex-BOZZY, die het langste leeg blijven staan. En dat is niet onlogisch in een straat in transitie. Waar de Stationsstraat vroeger veel ketens met grote ‘flagship stores’ herbergde, worden de panden nu meer ingevuld door lokale ondernemers, die minder winkelvloeroppervlakte nodig hebben of zich omwille van kleinere schaalgrootte financieel minder oppervlakte kunnen veroorloven. Dankzij een aantal mooie herontwikkelingen speelt de aanbodzijde van de markt beter in op de vraag van de ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan de panden in Stationsstraat 115a en 115b. Vroeger één groot pand dat moeilijk verhuurd werd en sinds de opsplitsing in twee panden snel ingevuld geraakt. Ook de winkelvloeroppervlaktes van de panden in het laatste deel van de Stationsstraat zijn een stuk kleiner gemaakt dan ze oorspronkelijk waren. Een aantal nieuwe herontwikkelingsprojecten voor de stadskern zitten in de pijplijn, waarbij er standaard gemikt wordt op kleinere winkelvloeroppervlaktes en/of gedeeld gebruik van de ruimtes.

10. Kwalitatief wonen in de winkelkern

Als laatste trend zien we dat wonen te midden van de stadskern weer aantrekkelijk wordt. Eén van de eerste succesvolle woonprojecten was Hof 17 in de Stationsstraat, maar anderen volgden: de lofts in het oude postgebouw, de woongelegenheden boven de gerenoveerde winkels aan het einde van de Stationsstraat, de Vakschool, maar ook tal van kleinere renovaties van appartementen en woningen zorgen voor meer bewoning in de kern. In de toekomst kijken we uit naar ontwikkelingen met niet alleen appartementen, maar ook grondgebonden woningen in het centrum. Op deze manier willen we tweeverdieners en gezinnen, die vandaag vaak richting de randgemeenten gaan wonen, overtuigen van de voordelen van wonen in de stad: nabijheid van scholen, winkels, werk en voorzieningen, nabijheid van openbaar vervoer, er valt altijd wel wat te beleven en sociale ontmoetingsplaatsen liggen op wandel- en fietsafstand. Als mensen in de stad wonen, gaan ze uiteraard ook meer spenderen in de stad, de lokale handel gaat beter draaien en op die manier kunnen we een sneeuwbaleffect in gang zetten om het horeca- en winkelaanbod nog verder te versterken.

Impact op de leegstandscijfers?

Samen met de dagelijkse inzet van onze ondernemers en belangenorganisaties vertalen bovenvermelde acties zich ook in een positieve evolutie in de leegstandscijfers. Eerder dit jaar communiceerde Locatus leegstandscijfers van 11,4% voor het hele grondgebied van Sint-Niklaas. Dit was een stijging ten opzicht van 10 jaar geleden (9,9%), maar een daling ten opzichte van 2011 en 2012, jaren waarin de stad kampte met leegstandspercentages tot 13%. In vergelijking met andere Oost-Vlaamse steden was Sint-Niklaas met de beperkte stijging van 9,9% naar 11% één van de beste leerlingen van de klas.  In maar liefst 15 andere Oost-Vlaamse gemeenten vermenigvuldigde het leegstandspercentage op tien jaar tijd zich maal drie.

Ondertussen ontvingen we via Locatus een gedetailleerd rapport over leegstandscijfers in de Stationsstraat en in het focusgebied. Cijfers die een pak relevanter zijn om af te zetten tegenover het kernversterkend detailhandelsbeleid van de stad en centrummanagement.

In de Stationsstraat zien we daar een fikse daling van de leegstandscijfers in aantal verkooppunten. In 2009 stonden 16% van de panden leeg. Dit percentage steeg in 2013 tot zelfs 32%. Tot 2016 bleef het cijfer hangen rond de 25%. Sinds 2017 zien we een daling van het leegstandspercentage, dat vandaag in 2019 daalt naar een historisch lage 13%. Een cijfer dat de afgelopen tien jaar nooit meer zo laag geweest is. Ook op het vlak van winkelvloeroppervlakte zien we een daling van het leegstandspercentage in de Stationsstraat, waar dit percentage in 2013 nog op 32% lag, daalt het nu naar 18% en benadert het de 17% waar we in 2009 van vertrokken zijn. Het feit dat het huidige  leegstandspercentage in winkelvloeroppervlakte groter is dan in aantal handelspanden heeft te maken met het feit dat de grotere winkelruimtes moeilijker ingevuld geraken.

De cijfers voor het hele focusgebied tonen een gelijkaardige evolutie. In aantal winkelpanden zien we cijfers van 27% in 2013 die vanaf 2017 beginnen dalen om vandaag te landen op 15%, wat nog 3% lager is dan de 18% leegstand in 2009. In 2013 stond op een bepaald moment 48% van de m² winkelvloeroppervlakte in het focusgebied leeg. Ook in 2017 bedroeg dit percentage nog 41%. Een aantal herontwikkelingen (o.a. de renovaties in het laatste deel van de Stationsstraat, de afbraak van de winkelvloeroppervlakte in de Parkstraat, etc) en invullingen hebben er voor gezorgd dat we in 2019 voor het eerst sinds 10 jaar terug onder de 20% duiken.  

De positieve evolutie in de cijfers is een samenloop van beleidsoverschrijdende acties (centrummanagement, heraanleg openbaar domein, mobiliteit, stadsontwikkeling, etc), risico van ontwikkelaars en inspanningen van nieuwe en bestaande ondernemers. Het is het resultaat van een transparante en participatieve aanpak die de afgelopen jaren op punt gezet is met alle stakeholders.

Nele De Klerck, centrummanager - “De aanpak omschreven in het detailhandelsplan van 2017 begint stilaan haar vruchten af te werpen. Het bovenstaande lijstje aan positieve evoluties is impressionant en wordt simpelweg te weinig in de kijker gezet. Ja, we kunnen ook een lijstje aan problemen en uitdagingen opstellen dat minstens even lang is en ja, er is nog een hoop werk aan de winkel, maar de cijfers bevestigen in elk geval dat we de juiste weg zijn ingeslagen. De winkelbeleving voor de eindklant is vandaag een stuk beter dan pakweg drie jaar geleden en dat hebben we te danken zowel aan de inspanningen van de stad als aan die van onze ondernemers en belangenorganisaties. Communiceren via www.ondernemeninsintniklaas.be, regelmatig in dialoog gaan via overlegfora, netwerken faciliteren, etc. Deze participatieve manier van werken zorgt ervoor dat we als stad dichter bij het ondernemerslandschap staan en op deze manier versterken we elkaar in beide richtingen.”

En wat brengt de toekomst? 

Ook in het nieuwe beleidsprogramma ‘Samen maken we de stad van morgen’ blijft de stad op verschillende manieren inzetten op kernversterking. Stadspromotie en stadsontwikkeling worden hierbij twee speerpunten.

  1. Stadspromotie

Met www.ontdeksintniklaas.be werd een eerste aanzet gedaan om de communicatie van verschillende beleidsdomeinen (evenementen, toerisme, centrummanagement, stadspromotie…) te stroomlijnen. In de komende bestuursperiode zal nog meer aandacht gaan naar gestroomlijnde, kwalitatieve stadspromotie om het merk ‘Sint-Niklaas’ nog sterker te maken. Daarvoor is er nood aan een duidelijke merkenstrategie en een gecoördineerde communicatieaanpak, op maat van verschillende doelgroepen.

2. Stadontwikkeling

Op het vlak van stadsontwikkeling zullen ook de nodige stappen gezet worden om een gecoördineerde aanpak op poten te zetten. Opnieuw in functie van de resultaten van de Ruimtelijke Economische Studie zullen er keuzes gemaakt worden van sites die de komende legislatuur verder bestudeerd en potentieel ook al ontwikkeld zullen worden. Tot dan hebben we de handen vol aan nieuwe woonprojecten zoals de Vakschool en de Patersite, die kwalitatief wonen in of vlakbij de stadskern verder stimuleren. Bovendien wordt het openbaar domein verder geoptimaliseerd met belangrijke werken aan de Grote Markt, het Heymanplein, het Stationsplein en de Houtbriel.

Met de voorstelling van de meerjarenbegroting zal dieper ingegaan worden op de concrete actieplannen.

Op middellange en lange termijn dus mooie vooruitzichten dankzij een gecoördineerde stadspromotie en stadsontwikkelingsaanpak. En ook op korte termijn liggen er de komende weken en maanden een aantal nieuwe, concrete initiatieven voor de stadskern op tafel:  

  • Komende maand begint het aangestelde bureau ‘Value Partners’ met de herbestemming van de Salons ter hoogte van Stationsstraat 85. Tot eind dit jaar behoudt het gebouw haar museale functie. Met de hulp van Value Partners zal de stad tegen de zomer een investeerder/uitbater aanstellen die de Salons één of meerdere publiekstrekkende functies zal geven die het statig gebouw te midden van de winkelstraat verdient.
  • Nu de overeenkomst met de uitbater van de rommelmarkt op het Stationsplein tot zijn einde gekomen is, gaat de stad actief op zoek naar alternatieve publiekstrekkende invulling op het plein. De VLAM Pop-up Tuin blijft nog staan tot 13 oktober. In de herfstvakantie krijgt stad Sint-Niklaas ‘The Beast’ over de vloer, een reusachtig Halloween-monster dat je uitnodigt voor een reis doorheen zijn…ingewanden?!
  • De komende weken gaan de verbouwingen van een aantal handelspanden in de Stationsstraat van start. Zo zal het gebouw waar Di vroeger zat binnenkort kwalitatief verbouwd worden naar een prachtige orthodontie-praktijk met woongelegenheden erboven. Ook de panden 26-30 worden herontwikkeld om onder andere een crèche te huisvesten.
  • Na het herfstshoppen in oktober, komt de heilige man weer naar zijn thuisstad. Naar goede gewoonte wordt hij hartelijk verwelkomd op de Dag van de Sint, in zijn Huis, in de Piste en op tal van andere manieren. Wij kijken er naar uit! 
  • De voorbereidingen voor ‘Sint-Niklaas Wintert’ zijn ook al volop aan de gang. Een kleine kerstmarkt op het Stationsplein, enkele chalets in de Stationsstraat en de kerstmarkt op de Houtbriel (een nieuwe samenwerking tussen lokale horeca-ondernemers) zullen de wintersfeer en het eindejaarshopping-gebeuren versterken.
  • Ondertussen wordt er hard gewerkt om het overkoepelende getrouwheidssysteem, de Oh-kaart, verder te laten evolueren richting een stadsmunt, waarbij over de verschillende beleidsdomeinen heen gedrag-sturend gewerkt kan worden.

 

 

bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen