
Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij personen zich uitgeven als medewerkers van een bank. Slachtoffers worden via e-mail en/of telefonisch gecontacteerd met de melding dat er verdachte verrichtingen werden vastgesteld op hun rekening(en).
Vervolgens wordt er 'hulp' aangeboden en wordt de pc van het slachtoffer overgenomen. Hierna komen de valse bankmedewerkers de bankkaarten van de slachtoffers thuis ophalen. Deze bankkaarten worden vrijwel onmiddellijk gebruikt om geld van de rekening te halen en/of luxegoederen aan te kopen.
Het fenomeen is niet onbekend maar de laatste maanden zien wij opnieuw een opmars van dergelijke feiten waarbij de daders vooral ouderen en kwetsbare personen viseren. Opmerkelijk is dat men vertrouwen krijgt in de valse bankmedewerkers omwille van het feit dat deze beschikken over correcte persoonlijke informatie van diezelfde slachtoffers.
Arrestaties
Tussen 11 aprilĀ en 31 juli werden er op het grondgebied van Sint-Niklaas 10 feiten vastgesteld. Na verder onderzoek kon de lokale recherche nog 18 feiten koppelen aan andere steden zoals Houthalen-Helchteren, Berlare, Hamme, Gent, Brugge, Zottegem, Oudenaarde, Tongeren, Anzegem en Roeselare. Het totale nadeel betreft voorlopig ongeveer 140.000 EUR.
Tussen 11 mei en nu werden er in totaal 12 personen gearresteerd. Tien van hen werden voorgeleid bij verschillende onderzoeksrechters in Dendermonde. Alle tien werden ze onder aanhoudingsmandaat geplaatst. Hun aanhouding werd ondertussen door de raadkamer in Dendermonde bevestigd. Het onderzoek is nog steeds lopende.
Justitie en politie willen enerzijds een duidelijk signaal geven dat dergelijke praktijken prioritair behandeld worden, anderzijds willen zij de bevolking nogmaals sensibiliseren en hen erop attent maken dat bankkaarten en/of codes nooit meegegeven mogen worden aan derden, zelfs niet aan zogenaamde bankmedewerkers.