
Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij personen zich uitgeven als medewerkers van een bank. Slachtoffers worden via e-mail of de telefoon gecontacteerd met de melding dat er verdachte verrichtingen werden vastgesteld op hun rekening(en). Vervolgens bieden ze hulp aan en nemen ze de pc van het slachtoffer over. Hierna komen de valse bankmedewerkers de bankkaarten van de slachtoffers thuis ophalen. Deze worden vrijwel onmiddellijk gebruikt om geld van de rekening te halen en/of om luxegoederen aan te kopen.
Het fenomeen is niet onbekend maar de laatste maanden is er opnieuw een opmars van dergelijke feiten waarbij de daders vooral ouderen en kwetsbare personen viseren. Op 10 mei 2022 werden er ook in Sint-Niklaas feiten gepleegd. De hoogbejaarde slachtoffers werden voor een totaal van bijna 18.000 EUR opgelicht.
Onder leiding van het parket Oost-Vlaanderen heeft de recherche van de lokale politie van Sint-Niklaas een onderzoek geopend. Door een goede samenwerking met verschillende externe diensten en de politiezone Antwerpen werden er een dag na de feiten al vier verdachten gearresteerd. Zij werden op 12 mei voorgeleid bij de onderzoeksrechter in Dendermonde. Alle vier werden ze onder aanhoudingsmandaat geplaatst. Hun aanhouding werd ondertussen door de raadkamer in Dendermonde bevestigd.
Justitie en politie willen enerzijds een duidelijk signaal geven dat dergelijke praktijken prioriteit behandeld worden, anderzijds willen zij de bevolking nogmaals sensibiliseren en hen erop attent te maken dat bankkaarten en/of codes nooit meegegeven mogen worden aan derden.