Doorrijvergunning

Social media sharing
Fietser in de autoluwe zone in de Collegestraat

Vanaf 1 maart 2024 hebben meer bewoners in de stadskern recht op een doorrijvergunning voor de verkeersfilters in de Breedstraat en de Goudenregenlaan én werken we ook voor alle zones met een nieuw aanvraagsysteem voor doorrijvergunningen. Heb je een vergunning die voorbij deze datum loopt, dan moet je ten laatste op 31 mei 2024 een nieuwe vergunning aanvragen. Je huidige vergunning vervalt op 1 juni 2024. 

In Sint-Niklaas zijn er voetgangerszones (Stationsstraat en deel Nieuwstraat), een autoluwe zone (Collegestraat, Paul Snoekstraat en het Vakschoolhof) en drie verkeersfilters: in de Breedstraat, in de Goudenregenlaan en in de Kroonmolenstraat. Enkel met een doorrijvergunning kan je door deze voetgangerszones, autoluwe zone of verkeersfilters rijden. 

De toegang tot voetgangerszones, autoluwe zones en verkeersfilters wordt in Sint-Niklaas geregeld via camera’s met nummerplaatherkenning. Wie met de auto deze zones wil binnenrijden, heeft een doorrijvergunning nodig. Die vergunning is aan voorwaarden gebonden: je moet bijvoorbeeld in het gebied wonen of er een garage hebben. Op deze webpagina vind je meer info over de doorrijvergunning en over de voorwaarden voor de aanvraag.

Is generated

Welke zones zijn er in de binnenstad van Sint-Niklaas?

Overzichtskaart van verkeersfilters, autoluwe zones en voetgangerszones

Autoluwe zone Collegestraat, Paul Snoekstraat en het Vakschoolhof (Zone A in het reglement.) 

Voetgangerszone Stationsstraat (van 11.30 tot 18.30 uur). (Zone B in het reglement.) 

Voetgangerszone Nieuwstraat (gedeelte tussen Grote Markt en kruispunt met De Castrodreef) (van 11 tot 9 uur). (Zone C in het reglement.) 

Bekijk dit plan in grote versie.

Vanaf 1 maart 2024 kunnen de bewoners van de straten aangeduid in oranje een permanente doorrijvergunning aanvragen voor de verkeersfilter in de Kroonmolenstraat. Dat zijn deze straten: 

Kroonmolenstraat, Nieuwstraat, Kroonmolenplein, Hemelaerstraat en Hoveniersstraat. (Zone D in het reglement.)

Bekijk dit plan in grote versie. 

Staat jouw straat niet in deze lijst? Bekijk hier hoe je de juiste invalswegen neemt voor verkeersfilter Kroonmolenstraat.

Kaart met in oranje de straten van het filtergebied Kroonmolen
Kaart met in oranje de straten van het filtergebied Breedstraat/Goudenregenlaan

Vanaf 1 maart 2024 kunnen de bewoners van de straten aangeduid in oranje een permanente doorrijvergunning aanvragen voor de verkeersfilters in de Goudenregenlaan en Breedstraat. Dat zijn deze straten: 

Albert Bruggemanwegel, Ankerstraat, Antwerpse Steenweg, Apostelstraat, August De Boeckstraat, August Vermeylenstraat, Azalealaan, Begoniastraat, Bobijnhof, Boonhemstraat, Breedstraat, Broodstraat, Brugsken, Casinostraat, Chrysantenstraat, Collegestraat, Daliaweg, De Gravestraat, Dr. Van Raemdonckstraat, Dr. Verdurmenstraat, Edmond Meertstraat, Geraniumstraat, Gladiolenstraat, Glycinenplein, Goudenregenlaan, Grote Peperstraat, Hogenakkerstraat, Hortsensiastraat, Hospitaalstraat, Houtbriel, Jan Frans Willemstraat, Jan-Baptist Davidstraat, Jasmijnenweg, Kalkstraat, Karmelhof, Klaprozenstraat, Kleine Laan, Kleine Peperstraat, Klein-Hulststraat, Koklenberghof, Kolenventerstraat, Koning Elisabethlaan, Koningin Elisabethplein, Lamstraat, Lindenstraat, Lodewijk de Meesterstraat, Madeliefjesdreef, Magnolialaan, Mercatorstraat, Minderbroedersstraat, Moerlandstraat, Oosterlaan, Oude Molenstraat, Papenakkerstraat, Paul Snoekstraat, Peter Benoitpark, Peter Benoitstraat, Philippus Neridreef, Polderstraat, Pr. Marie-Joséstraat, Prins Albertstraat, Prins Karelstraat, Prins Leopoldplein, Raapstraat (huisnr. 1 t.e.m. 17), Regentieplein, Regentiestraat, Richard van Britsomstraat, Sacramentstraat, Schoolstraat (huisnr. 1 t.e.m. 136), Seringenstraat, Sint-Nicolaasplein, Sint-Rochushof, Sint-Vincentiusstraat, Spinnerijstraat, Stationsplein, Stationsstraat, Tabakstraat, Truweelstraat, Tulpenstraat, Twijnderijstraat, Vakschoolhof, Van Durmestraat, Van Haevermaetstraat, Van Naemenstraat, Veldstraat, Vermorgenstraat, Ververijstraat, Vijfstraten (huisnr. 1 t.e.m. 45), Wagenmakerstraat, Walburgstraat, Zamanstraat, Zeildoekstraat, Zwijgershoek. (Zone E in het reglement.)

Bekijk dit plan in grote versie.

Staat jouw straat niet in deze lijst? Bekijk hier hoe je de juiste invalswegen neemt voor verkeersfilters Goudenregenlaan en Breedstraat.

Bedrijven in deze straten kunnen een doorrijvergunning aanvragen voor de verkeersfilters in de Goudenregenlaan en Breedstraat:

Antwerpse Steenweg, August Vermeylenstraat,  Azalealaan, Begoniastraat, Breedstraat, Brugsken, Chrysantenstraat, Daliaweg, Edmond Meertstraat, Geraniumstraat, Gladiolenstraat, Glycinenplein, Goudenregenlaan, Grote Peperstraat, Hogenakkerstraat, Hortensiastraat, Hospitaalstraat, Jan Frans Willemsstraat, Jan-Baptist Davidstraat, Jasmijnenweg, Kalkstraat, Karmelhof, Klaprozenstraat, Kleine Peperstraat, Lamstraat, Lindenstraat, Lodewijk De Meesterstraat, Madeliefjesdreef, Magnolialaan, Moestuinstraat, Polderstraat, Prins Boudewijnlaan (van Singel tot Glycinenplein), Seringenstraat, Sint-Vincentiusstraat, Spinnerijstraat, Tulpenstraat, Twijnderijstraat, Veldstraat, Ververijstraat, Walburgstraat of Zeildoekstraat. (Zone F in het reglement.)

Is generated

Types doorrijvergunning

Permanente doorrijvergunning: 

Bewoners van de autoluwe zone, voetgangerszones en filtergebieden. Ook tweedeverblijvers, bewoners van een referentieadres en hun bezoekers, en houders van een garage of standplaats.  

Doorrijvergunning voor beperkte tijdsduur / tijdelijke doorrijvergunning:  

Handelaars en ondernemingen gevestigd of met een bestemming binnen een bepaalde zone. Zorgverstrekkers, vervoer van minder mobiele personen, lijkwagens,  koerierdiensten.  

 
 
Geen doorrijvergunning nodig:

Veiligheids- en hulpdiensten, afvalophaling, busvervoer, overheidsdiensten, taxi’s, fietsen, bromfietsen klasse A en B* en speed pedelecs moeten geen vergunning aanvragen en hebben een permanent recht van doorgang. 

* Bromfietsen klasse A en B mogen niet in de voetgangerszone Stationsstraat en Nieuwstraat rijden.  

Is generated

Waarom?

In het wijkcirculatieplan delen we de stadskern in in wijken met een duidelijke in- en uitvalsweg. Zo vermijden we dat doorgaand verkeer kriskras de woonwijken doorkruist. Bestemmend verkeer kan zich wel binnen de wijk bewegen. Tegelijk stimuleren we wandelen en fietsen als dé manier om je in de binnenstad te verplaatsen. 

Met een wijkcirculatieplan brengen we zowel de verkeersveiligheid als de verkeersleefbaarheid naar een hoger niveau, onder meer door de verbetering van de luchtkwaliteit en de vermindering van de geluidsoverlast. 

Is generated

Hoe?

We organiseren het wijkcirculatieplan met enkelrichtingsstraten, autoluwe zones en verkeersfilters voor gemotoriseerd verkeer. De autoluwe zones en verkeersfilters worden afgebakend met verkeersborden van verbod van doorrij, uitgezonderd voor wie een vergunning heeft. De controle gebeurt via slimme camera’s met nummerplaatherkenning (ANPR). 

 

Is generated

Wat is een autoluwe zone?

Een autoluwe zone is een zone die voor alle gemotoriseerd verkeer afgesloten is in beide richtingen. Enkel wie een bestemming heeft binnen deze zone én een vergunning heeft mag deze zone inrijden.  

Verkeersbord autoluwe zone

Wat is een verkeersfilter?

Een verkeersfilter of ‘knip’ regelt de hoeveelheid of soort verkeer in een buurt. Een verkeersfilter weert deels of volledig het gemotoriseerd verkeer en maakt het zo voor andere weggebruikers en voor de buurt veiliger, comfortabeler en leefbaarder. Een verkeersfilter grijpt doeltreffend in op de verkeerscirculatie in een ruimer gebied. Gemotoriseerd verkeer moet zijn route aanpassen en gewoonten veranderen. Iedereen die een bestemming heeft in de buurt kan deze bereiken, maar voor sluipverkeer wordt geweerd. Een filtergebied zijn dan de straten die door het invoeren van de verkeersfilter vrij blijven van doorgaand verkeer en sluipverkeer. 

Verkeersbord verkeersfilter

Wat is een voetgangersgebied?

  • Een voetgangersgebied is een gebied waar de voetganger op de eerste plaats komt. Fietsers die in een voetgangerszone rijden, moeten steeds stapvoets rijden. Ook al is fietsen in een voetgangerszone volgens de verkeersborden toegelaten, dan nog moeten de fietsers afstappen en hun fiets aan de hand nemen wanneer het te druk wordt. Bovendien mogen fietsers de voetgangers niet hinderen of in gevaar brengen. 

Gemotoriseerd verkeer is per definitie niet toegelaten in een voetgangersgebied. Er zijn wel enkele uitzonderingen bepaald, zoals bewoners en lokale handelaars. Zij hebben dan een vergunning nodig.  

Verkeersbord voetgangersgebied

Contact Mobiliteit

Grote Markt
1
9100
Sint-Niklaas
bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen