Streetart werk 'Daydream' van Kitsune in Spoorweglaan 35

Openbaar vervoer

Sint-Niklaas ligt centraal in Vlaanderen, tussen de twee grootsteden Antwerpen en Gent. Sint-Niklaas is gemakkelijk bereikbaar via openbaar vervoer.

Aangepaste dienstverlening van De Lijn vanaf 6 januari 2024

In Sint-Niklaas en het Waasland rijden bussen van busmaatschappij De Lijn. Vanaf zaterdag 6 januari 2024 past De Lijn de dienstverlening aan. Verschillende vervoersopties, zoals fiets, bus, trein en deelmobiliteit, sluiten hierbij beter op elkaar aan. De Lijn voorziet meer bussen op drukke punten en ’s avonds kan je later mee. Op plaatsen waar het minder druk is, zet De Lijn kleinere bussen of flexvervoer in. 

Is generated

De hele stadskern rond met stadslijn 1

  • De nieuwe stadslijn 1 stopt aan het station, het ziekenhuis VITAZ, het welzijnshuis, het zwembad en Waasland Shopping. 
  • Lijn 1 vervangt het oude stadsnet, dat vroeger bestond uit vier verschillende lijnen (lijn 1, 2, 3 en 4). Lijnen 2, 3 en 4 verdwijnen.  
  • Elk half uur kan je bus 1 nemen in beide richtingen. 
  • Aan het station en aan Hoppinpunt Waasland Shopping stap je makkelijk over op heel wat andere lijnen. 
  • Bus 1 stopt aan een nieuwe halte op het Onze-Lieve-Vrouwplein, op wandelafstand van de Grote Markt. 
  • Let op: deze stadslijn bedient enkele nieuwe haltes en verschillende bestaande haltes worden verplaatst of krijgen een nieuwe naam.  
Is generated
Schematische kaart Sint-Niklaas openbaar vervoer

Van de deelgemeenten naar de stadskern en weer terug 

Sinaai & Belsele: met lijn 21 

  • Op weekdagen rijdt lijn 21 elk kwartier tussen Sinaai en Sint-Niklaas, met stop in Belsele. 
  • Tijdens het weekend rijdt de bus elke 30 minuten tussen Sinaai en Sint-Niklaas, met stop in Belsele. 
  • De laatste bus naar Sinaai en Belsele neem je op weekdagen om 22.22 uur, op zaterdag om 22.22 uur en op zondag om 21.22 uur. 

Nieuwkerken: met lijn 31 

  • Je reist nog steeds gemakkelijk van Sint-Niklaas naar Nieuwkerken, ook nu stadslijnen 3 en 4 zijn verdwenen uit het aanbod.  
  • Op week- en zaterdagen rijdt lijn 31 iedere 20 minuten op het traject van Sint-Niklaas naar Nieuwkerken. Op zondagen rijdt deze bus elk half uur. 
  • De laatste bus naar Nieuwkerken neem je op weekdagen om 21.12 uur, op zaterdag om 22.12 uur en op zondag om 21.12 uur.
Is generated

Een aantal bestemmingen uitgelicht

  • Ziekenhuis VITAZ: stadslijn 1 stopt aan halte ‘AZ Vitaz Zuid’ vlak aan het ziekenhuis. Aan Hoppinpunt Waasland Shopping, aan de Hofstraat of aan het station stap je vlot over van alle andere buslijnen op stadslijn 1. 
  • Welzijnshuis: stadslijn 1 stopt aan halte ‘Welzijnshuis’ in de Abingdonstraat.  
  • Grote Markt & Hendrik Heymanplein: lijnen 21, 31, 43, 82, 91 en 93 stoppen aan halte ‘Sint-Niklaas Markt’ op de Grote Markt.   
  • Sportkringpark: stadslijn 1 stopt aan halte ‘Timmermanslaan’ in de Watermolenstraat. 
  • Zwembad Sinbad: stadslijn 1 en de lijnen 21, 31, 43, 82, 91 en 93 stoppen aan halte ‘Atheneum/ zwembad’ in de Parklaan. 
  • Waasland Shopping: stadslijn 1 en de lijnen 31, 43, 82, 91 en 93 stoppen aan halte ‘Waasland Shopping’. 
  • Fabiolapark: stadslijn 1 stopt aan de nieuwe bushalte ‘Fabiolapark’ op de N16.  
  • Clementwijk: bus 43 stopt in de Heistraat ter hoogte van de halte ‘Kuildamstraat’ of bus 21 in de Lepelhoekstraat stopt ter hoogte van de halte ‘Camiel Huysmanslaan’. 
  • Priesteragiewijk: stadslijn 1 pikt je op aan de nieuwe halte ‘De Witte Molen’ in de Azalealaan of aan de nieuwe halte ‘Volkstuinen’ in de Lindenstraat. 
  • Begraafplaats Heimolen: de bushalte wordt bediend door de flexbus.
Is generated

Netplan en gemeentefolder

Het hele netplan van De Lijn in het Waasland, en meer gedetailleerde info per buslijn vind je in de gemeentefolder van De Lijn

 
Liever een exemplaar op papier?

In de Stadskroniek van begin december vind je een uitneembare gemeentefolder, of in de folderrekken in verschillende stadsgebouwen (bv. stadhuis, welzijnshuis, bibliotheek, deelgemeentehuizen, zwembad Sinbad …), of in De Lijnwinkel (Oosterlaan 2, aan het station van Sint-Niklaas).  

Is generated

Aanvullende vervoersmogelijkheden

Plan je reis met verschillende vervoersmogelijkheden, of combineer ze. Ook voor minder mobiele inwoners is er extra aandacht.  

Flexbus 

De  flexbussen van De Lijn Flex vervangen op heel wat plekken in Vlaanderen de gekende belbusjes. Zo ook (op bepaalde plaatsen) in Sint-Niklaas. De flexbus biedt mogelijk een oplossing wanneer je jouw reistraject niet of slechts gedeeltelijk kan afleggen met het vast openbaar vervoer.

Reserveren

Een rit reserveren en zien welke haltes er in Sint-Niklaas zijn, doe je via Hoppin:

  • Op de Hoppin-website.
  • Via de Hoppin app (download in de App store voor iPhone of op Google Play voor Android): 24 uur op 24 beschikbaar.
  • Bel naar de Hoppincentrale op 0800 12 2 12.
    • Van maandag tot vrijdag van 6 tot 19 uur.
    • Tijdens het weekend en op feestdagen van 7.30 tot 15 uur.  
    • Uiteraard maken toegankelijke voertuigen ook deel uit van het flexaanbod. Wie nood heeft aan een toegankelijke rit meldt dit bij een eerste telefonische reservatie aan de Hoppincentrale.

Op tijd reserveren is belangrijk! Vraag je rit aan:

  • via de app of website: vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand. 
  • telefonisch: tijdens de openingsuren van de centrale en tot 30 minuten voor je rit. 

De avond voor vertrek krijg je een herinnering. De exacte ophaaltijd wordt een uur op voorhand bevestigd via sms, telefoon of app. 

Kostprijs

Op de flexbus gelden de vervoerbewijzen en tarieven van De Lijn.  

Gemakkelijk reizen?

  • Registreer je abonnement via de Hoppinapp, -website of via de -centrale wanneer je je eerste rit reserveert. 
  • Koop digitale tickets via de De Lijn- of Hoppinapp.  

Meer informatie over De Lijn Flex vind je op de website van De Lijn.

 

Deelfietsen en deelauto’s  

Op 21 locaties in de stad en deelgemeenten vind je in totaal 32 deelwagens. Deelfietsen vind je aan de stations van Sint-Niklaas, Belsele en Nieuwkerken, aan Waasland Shopping en aan de centrumparking Westerplein. In de stad kan je ook gebruik maken van deelsteps.  

Is generated

Naar school, naar het werk, om boodschappen op de markt of op bezoek bij familie of vrienden? Je reis uitstippelen doe je gemakkelijk met de website of app van De Lijn

  • Met de routeplanner. (Die je ook begeleidt bij geplande omleidingen.) 
  • Met de halte- en lijnpagina’s.  
  • Met de features ‘Voertuig op kaart’ en ‘Volg je rit’. 

Alle informatie over het nieuwe net van De Lijn vind je op www.delijn.be/nieuwenet. Toch nog een vraag? Ga langs bij de Lijnwinkel (Oosterlaan 2, naast het station van Sint-Niklaas) of bel De Lijn via 070 220 200 (0,30 euro/minuut).  

TIP In Sint-Niklaas genieten inwoners tot en met 24 jaar van 50% korting op de Buzzy Pazz, het jongerenabonnement van De Lijn. 

Is generated

Het NMBS treinstation ligt aan de rand van de stadskern. Sint-Niklaas is vlot bereikbaar per trein vanuit verschillende richtingen.

Is generated

Via Antwerpen

Vanuit Antwerpen vertrekken er om de twintig minuten IC-treinen naar Sint-Niklaas. Een rit met de IC-trein naar Sint-Niklaas duurt twintig minuten vanuit Antwerpen. Treinen richting Gent en Rijsel/Lille stoppen in Sint-Niklaas.

Bekijk de treinverbindingen vanuit Antwerpen

Via Gent

Vanuit Gent vertrekken er om de twintig minuten IC-treinen naar Sint-Niklaas. Een rit met de IC-trein naar Sint-Niklaas duurt 25 minuten vanuit Gent. Treinen richting Antwerpen stoppen in Sint-Niklaas.

Bekijk de treinverbindingen vanuit Gent

Via Brussel

Vanuit Brussel rijdt er iedere uur een rechtstreekse IC-trein naar Sint-Niklaas. Er zijn ook snelle verbindingen mogelijk met een overstap in Antwerpen, Gent of Mechelen. Een rit met de IC-trein naar Sint-Niklaas duurt gemiddeld een uur vanuit Brussel.

Bekijk de treinverbindingen vanuit Brussel

Is generated

Contact NMBS

NMBS Station Sint-Niklaas

Stationsplein
7H
9100
Sint-Niklaas

IKOO

Wat?  

vzw IKOO is een erkende vereniging die aangepast vervoer organiseert voor minder mobiele personen uit de regio Waas en Dender. 

Voor wie?  

Alle minder mobiele inwoners van de regio Waas en Dender kunnen het aangepast vervoer van vzw Ikoo gebruiken, ongeacht het inkomen of de leeftijd. Reeksvervoer voor bijvoorbeeld revalidatie, nierdialyse, ... kan niet. Contacteer hiervoor je ziekenfonds. 

Kostprijs  

  • Rolstoelgebruiker: 0,61 EUR/km tot 50 km, vanaf 51 km 1,15 EUR/km 

  • Niet-rolstoelgebruiker: 0,83 EUR/km tot 25 km, vanaf 26 km 1,15 EUR/km 

  • Meerdere haltes tijdens je rit: vanaf stop 2 wordt telkens 1 EUR gevraagd 

  • Deze prijzen gelden op 1/3/23 en geven een indicatie. Deze tarieven kunnen aangepast worden. 

Hoe aanvragen? 

minstens twee dagen op voorhand, via vzw IKOO, 03 710 63 90 of dav@ikoo.be. Meer info op www.ikoo.be

Is generated

Hop-in

Wat? 

Vzw Hop-in is de vrijwilligersorganisatie van Liberale Mutualiteit Oost-Vlaanderen. Hop-in richt zich naar iedereen die zich moeilijk kan verplaatsen.  

Voor wie? 

Vrijwilligers voeren je naar de dokter, kinesist of het ziekenhuis. Ook voor niet-medisch vervoer kan je een rit aanvragen. Medische afspraken krijgen wel voorrang. Je hoeft niet aangesloten te zijn bij de Liberale Mutualiteit. Ritten zijn mogelijk elke dag tussen 7 en 19 uur. 

Kostprijs 

0,4259 EUR/km en 15 EUR lidgeld per kalenderjaar. Er is ook een wachtvergoeding van 2,5  EUR per uur als de vrijwilliger ter plaatse moet wachten. Je betaalt na elke afspraak cash aan de vrijwilliger en je krijgt in ruil een ontvangstbewijs. 

Hoe aanvragen  

Minimaal 3 dagen op voorhand, via hopin@lm.be of 09 235 72 82, meer info op www.lm-ml.be/nl/hop

Is generated

CM-Mobiel

Wat? 

De CM-Mobiel is een niet-dringend vervoer voor personen die moeilijk het openbaar vervoer kunnen gebruiken. 

Voor wie? 

Leden van de CM die niet zelf kunnen rijden of gebruik maken van het openbaar vervoer. Zij moeten ook met minimale hulp zelf in de auto geraken. Een rolstoel moet plooibaar zijn. Vervoer naar medische afspraken krijgt wel voorrang. Er is een maximum van drie ritten per week. Het vervoer is altijd afhankelijk van de beschikbaarheid van vrijwilligers, 

Kostprijs 

0,4259 EUR/km en 1,5 EUR administratiekosten per rit. Er is ook een wachtvergoeding van 3 EUR als de vrijwilliger langer dan één uur ter plaatse moet wachten. 

Hoe aanvragen? 

Minimaal 4 dagen op voorhand ( voor 17 uur), via de Zorglijn, 078 152 152 of zorglijn.oostvlaanderen@cm.be. Meer info www.cm.be/diensten-en-voordelen/thuiszorg/vervoer/cm-mobiel

Is generated

Meer Mobiel

Heb je door een handicap, ouderdom, ziekte of (tijdelijke) beperking moeilijkheden om je te verplaatsen? Verdwaal je in het aanbod van aangepast vervoer? Heb je geen idee waar je recht op hebt of van welke kortingen je kan genieten? 

De website ‘Meer Mobiel’ bundelt alle informatie over aangepast vervoer in Vlaanderen én Brussel en vertelt je alles over je rechten als gebruiker, eventuele financiële tegemoetkomingen en (beleids)ontwikkelingen op vlak van toegankelijke mobiliteit. 

https://www.meermobiel.be/ 

Is generated

Taxicheques

Wat zijn taxicheques en wie kan er gebruik van maken? 

Taxicheques maken vervoer toegankelijker voor inwoners met een beperkt inkomen die zich niet goed kunnen verplaatsen. Inwoners van Sint-Niklaas die in aanmerking komen betalen 1 EUR per taxicheque terwijl de waarde 5 EUR is. Jaarlijks kan men 75 taxicheques aankopen.

Voorwaarden: wie komt er in aanmerking voor het gebruik van taxicheques?
Je voldoet aan elk van de volgende voorwaarden:

a. Je bent ingeschreven in de bevolkingsregisters en woont op het grondgebied van Sint-Niklaas.

b. Je bent permanent of tijdelijk minder mobiel door:

  • een fysieke handicap die significante impact heeft op mobiliteit, ook als je nood hebt aan rolstoelgebonden vervoer kan je taxicheques gebruiken. Je moet aan dezelfde voorwaarden voldoen als deze die nodig zijn om een parkeerkaart voor personen met een handicap aan te vragen
  • een visuele handicap: de visus van je beste oog is minder dan 5/10;
  • een verstandelijke handicap: je kan je niet zonder begeleiding op het openbaar domein begeven
  • een tijdelijke beperking: bv. na een breuk

c. Je inkomen is beperkt:

  • je hebt recht op een verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering
  • ofwel kan je aantonen dat het gezamenlijk belastbaar (gezins)inkomen niet hoger is dan het grensbedrag om in aanmerking te komen voor de verhoogde tegemoetkoming
  • ofwel heb je een kansenpas

Hoe vraag je een erkenningskaart aan?

Om gebruik te maken van taxicheques vraag je eerst een erkenningskaart aan.

Vul het aanvraagformulier in en bezorg dit samen met het bewijs van je verminderde mobiliteit of handicap aan het welzijnshuis.

Dit kan op deze 3 manieren:

  • Kom zelf naar de balie van het welzijnshuis of laat je vertegenwoordigen door iemand uit je omgeving.
  • Stuur het formulier op per post naar:
    Welzijnshuis, t.a.v. team onthaal
    Abingdonstraat 99
    9100 Sint-Niklaas
  • Via e-mail: welzijnshuis@sint-niklaas.be

Hoe kan je je verminderde mobiliteit of handicap bewijzen?

Je moet één van de volgende documenten bijvoegen. Voor punt 1 tot 4 zijn de voorwaarden hetzelfde als om een parkeerkaart voor personen met een handicap te bekomen:

  1. attesten afgeleverd door de Directie-generaal Personen met een handicap bij de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
  2. parkeerkaart voor personen met een handicap
  3. voor oorlogsinvaliden: attesten afgeleverd door de Federale Pensioendienst of de Directie-generaal voor Oorlogsslachtoffers bij de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
  4. voor personen met een vergoedingspensioen of een militair pensioen voor invaliditeit opgelopen in vredestijd: attesten afgeleverd door de Federale Pensioendienst

Taxicheques aankopen

Met de erkenningskaart kan je taxicheques aankopen. Hou ook je identiteitskaart bij de hand.

Dat kan via:

Je kan de cheques enkel ontvangen na betaling.
Betaling kan aan de balie van het welzijnshuis bij voorkeur met bancontact, maar ook cash. Bij telefonische aankoop of aankoop via mail kan de betaling ook via factuur.
Kom je niet naar de balie om je taxicheques aan te kopen, is er een periode van maximum 1 maand na betaling voor je de taxicheques ontvangt. De taxicheques worden dan per post verstuurd.

Waar gebruiken? 

  • Bekijk het overzicht van vervoersmaatschappijen die taxicheques aanvaarden. Er zijn ook vervoersmaatschappijen die rolstoelen kunnen vervoeren. 
  • Per taxirit betaal je dan met taxicheques. Bijvoorbeeld een rit van 20 EUR betaal je met 4 cheques van 5 EUR. Als het bedrag hoger ligt en niet uitkomt met de cheques kan je cash bijleggen. Opmerking: er wordt niet teruggeven op taxicheques. 

Heb je nog vragen? Neem contact op met het welzijnshuis via 03 778 66 66 of welzijnshuis@sint-niklaas.be.

Is generated

Welzijnshuis

Abingdonstraat
99
9100
Sint-Niklaas
bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen