Elektronische identiteitskaart - eID

Met een Belgische identiteitskaart kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen. Vanaf 12 jaar moet je een identiteitskaart aanvragen.  Vanaf 15 jaar moet je je identiteitskaart altijd bij je hebben.

Oproeping / Aanvraag

Je krijgt een oproepingsbrief om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen:

  • Als de vervaldatum van je huidige identiteitskaart of kids-ID nadert.
  • Als je bijna 12 jaar bent en geen kids-ID hebt.

De oproepingsbrief vermeldt een datum. Je komt best vóór die datum om niet zonder geldige identiteitskaart te zitten.

Let op! Je krijgt geen oproepingsbrief als je je identiteitskaart als verloren of gestolen hebt gemeld. Je moet dan ook een nieuwe kaart aanvragen. De oude kaart wordt immers onmiddellijk geannuleerd. Ze is waardeloos geworden.

Ook als je pasfoto niet meer gelijkend is, als je van naam of geslacht verandert, als je je opnieuw in België inschrijft na een verblijf in het buitenland, of als je een kaart wil in een andere landstaal, moet je zelf een aanvraag indienen.

Afhalen

Tenzij je voor een spoedprocedure hebt gekozen, worden de pin- en pukcodes naar je thuis gestuurd. Vanaf dat moment kan je je nieuwe identiteitskaart afhalen. Je brengt je oude kaart mee en de codes. Die moet je afgeven.

Vanaf de leeftijd van 12 jaar is het verplicht om de identiteitskaart zelf te komen afhalen!

Na activatie van de nieuwe kaart kan je, als je dat wil, de pincode veranderen.

Als je voor een spoedprocedure koos, verwittigen wij je zodra de kaart er is.

Met je elektronische identiteitskaart kun je met een kaartlezer je identiteit bevestigen. Je elektronische handtekening plaats je met je persoonlijke pincode.

Een paar veelgebruikte toepassingen zijn:

  • je belastingbrief invullen
  • je eigen gegevens van het rijksregister raadplegen
  • je identiteit bevestigen in het ziekenhuis
Is generated
  • Je oproepingsbrief
  • Een recente, gelijkende pasfoto die voldoet aan de ICAO-norm
  • Je oude identiteitskaart
  • 25 EUR (voorkeur bancontact) bij de standaardprocedure
  • Je moet over de Belgische nationaliteit beschikken. Als je die niet hebt,  kies je voor een afspraak te maken bij de dienst vreemdelingen. 

Standaard kost een elektronische identiteitskaart 25 EUR. 

Wanneer je je identiteitskaart sneller nodig hebt dan de standaardprocedure, kan een identiteitskaart meer kosten: 

Procedure

Levertermijn

Prijs

Standaard

2 tot 3 weken

25 EUR

 

 

 

Dringend (aangevraagd vóór 15 uur)

1 dag (telefonisch verwittigd)

125 EUR

Zeer dringend (aangevraagd vóór 15 uur - levering Brussel)

4,5 uur na de aanvraag

160 EUR

Is generated

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Vanaf 15 jaar ben je ook verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.

Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst burgerzaken kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact met de dienst burgerzaken.

Burgerzaken

Grote Markt
1
9100
Sint-Niklaas
bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen