Baas in Sint-Niklaas

Campagnebeeld Baas in Sint-Niklaas

Met het project Baas in Sint-Niklaas ging de stad van februari tot augustus 2018 op zoek naar de stem en de mening van kinderen en jongeren tussen 6 en 26 jaar. Hoe ervaren zij het om in Sint-Niklaas te wonen, naar school te gaan, te spelen en rond te hangen? Wat zouden zij veranderen als zij het voor het zeggen hadden? 3.043 kinderen en jongeren lieten van zich horen. 

Social media sharing

De campagne 'Baas in Sint-Niklaas' bundelt een reeks initiatieven die de beleving van kinderen en jongeren in de stad centraal plaatst. Aan de hand van verschillende methodieken telkens op maat van de doelgroep, wil de stad ervoor zorgen dat kinderen en jongeren hun stem kunnen laten horen.

Prioriteiten van kinderen en jongeren

In de eerste fase ging de stad in gesprek met 1411 kinderen (6-12 jaar) en 1511 jongeren (12-26 jaar). Welke thema's vinden zij topprioriteit en wat zouden zij veranderen als zij het voor het zeggen hadden? In een tweede fase deden we diepgaander belevingsonderzoek over de thema's die bij kinderen en jongeren het hoogste op de agenda staan. We organiseerden 29 inspraakmomenten met in totaal 477 unieke kinderen georganiseerd, zowel tijdens schooltijd als op pleintjes of bij kinderwerkingen in de vrije tijd.

De top 3 van prioritaire thema's bij kinderen:

  • Natuur en milieu
  • Samen gelukkig leven
  • Spelen en hobby’s

De top 3 van prioritaire thema's bij jongeren:

  • Vrije tijd
  • Veiligheid en bescherming
  • Natuur en milieu

Resultaten

Als je 3.043 kinderen & jongeren hun mening vraagt, krijg je bergen informatie. Die werd samengebracht in een sprekende brochure met de resultaten van het onderzoek (zie bijlage onderaan deze webpagina). Om de resultaten ook tot bij de bevraagde kinderen & jongeren te brengen, werden een spelkwartet voor kinderen en 11 filmpjes met statements van jongeren voor jongeren ontwikkeld. Het kwartet wordt in elke lagere school per klas verdeeld, de filmpjes worden als trigger via sociale media verspreid.  Het belevingsonderzoek leverde ons betekenissen, ervaringen én concrete ideeën op. Enkele voorbeelden die in het oog springen en die bij enorm veel kinderen en jongeren leven:

  • Er is te weinig groen in Sint-Niklaas. Meer groene plekken om te spelen én rond te hangen. “De Grote Markt is een grijze vlakte”. Kinderen willen er spelen in het groen, jongeren willen er een echte ontmoetingsplek.
  • Kinderen willen meer speelplekken en betere voetbalvelden, dichtbij huis.
  • Er rijden te veel auto's en er is te veel file in het centrum van de stad. Kinderen en jongeren willen mensen overtuigen om de fiets te nemen, willen meer fietsstraten en veilige routes naar school, hun hobby's, speel- en hangplekken.
  • Jongeren vinden bussen vaak overvol en hun uurregeling kan beter. Ze willen overleg met De Lijn zodat dit eindelijk verandert.
  • "Sint-Niklaas is gewoon dood". Er worden (bijna) geen evenementen georganiseerd voor tieners en jongeren. Er zijn te veel drempels om zelf iets te organiseren. Een jongerenfestival staat hoog op hun prioriteitenlijstje. “Villa Pace is leuk maar meer iets voor mijn ouders”.
  • De jeugdvereniging is voor een heel aantal kinderen en jongeren een belangrijke plek. Daar tegenover voelen heel wat andere kinderen en jongeren zich er helemaal niet toe aangesproken.  
  • “Het Sinbad is saai”. Een nieuw of vernieuwd zwembad met glijbanen en springplank ging heel vaak over de tongen.
  • Kinderen & jongeren voelen zich niet altijd eerlijk behandeld. Er is nog te veel discriminatie, onverdraagzaamheid en racisme, zowel op straat, op sociale media, maar ook op school en op de bus. Kinderen geven aan dat er op school veel gepest wordt.
  • Kinderen & jongeren zijn heel begaan met mensen die in armoede leven. De stad moet hen zoveel als mogelijk helpen.
  • Het is belangrijk dat nieuwe mensen zich ook welkom voelen in Sint-Niklaas.
  • Kinderen & jongeren vinden het belangrijk om met iemand te kunnen praten als je het moeilijk hebt. Daar is nog te weinig aandacht voor.
    Kinderen en jongeren willen gehoord worden. Niet enkel over de inrichting van een speeltuin of skatepark maar ook over grotere stadsprojecten én over alle dingen die hun aanbelangen.

Een spiegel van hun leefwereld, en nu? 

Het team jeugd werd voor dit project bijgestaan door VVJ en werkte onder meer fijn samen participatiebureaus Levuur & EW32. Via dit netwerk wordt het project door steden en gemeenten over heel Vlaanderen gretig opgepikt als ‘good practice’. Met dit ambitieuze project zetten we Sint-Niklaas als kind- & jeugdvriendelijke stad écht op de kaart!

Dit project is een krachtig stedelijk antwoord op de uitdaging om alle kinderen & jongeren te bereiken, niet enkel vertegenwoordigers van jeugdverenigingen via de stedelijke jeugdraad. Het opzet en het bereikte aantal kinderen & jongeren onderstrepen de legitimiteit van het onderzoek. De resultaten weerspiegelen de leefwereld van kinderen & jongeren in onze stad. Meteen ligt daar ook dé uitdaging. Het onderzoek wil het startschot zijn om mét kinderen & jongeren ook oplossingen te bedenken én uit te voeren die inspelen op hun beleving van de stad.

Contact

Jeugd

Grote Markt
45
9100
Sint-Niklaas
bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen