Toegankelijke haltes

Bushalte in Sint-Niklaas met man die op smartphone kijkt

Sint-Niklaas wil tegen 2030 minstens de helft van de haltes van het openbaar vervoer toegankelijk maken. Daarvoor past de gemeente de komende jaren 150 haltes langs gemeentewegen aan, terwijl de Vlaamse overheid hetzelfde doet langs de gewestwegen. Zo voeren we het Masterplan Toegankelijkheid uit dat Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters eind 2020 lanceerde. Het stadsbestuur werkt hier dus actief aan mee.

Social media sharing
Inzoomen op tijdlijn

Begindatum

1 oktober 2022

Kandidaatstelling

20 oktober 2022

Startvergadering

18 januari 2023

Oplijsting haltes

20 februari 2023

Start bevraging haltes

4 mei 2023

Rapportage screening haltes door Inter

30 juni 2023

Einddatum

31 december 2023

20 oktober 2022

Kandidaatstelling

18 januari 2023

Startvergadering

20 februari 2023

Oplijsting haltes

4 mei 2023

Start bevraging haltes

30 juni 2023

Rapportage screening haltes door Inter

Sint-Niklaas werkt samen met Inter, De Lijn en de Vlaamse overheid aan de toegankelijkheid van de haltes. We zijn benieuwd naar jouw mening als gebruiker van de haltes. Help je ons de haltes te verbeteren? Het kost gemiddeld 5 minuten om de vragenlijst te beantwoorden.

Sint-Niklaas werkt samen met Inter aan toegankelijke haltes

Nu de vloot van De Lijn bijna helemaal toegankelijk is, moet we ook dringend werk maken van toegankelijke op- en afstapplaatsen. Het Masterplan Toegankelijkheid heeft als doelstelling 50% toegankelijke haltes op het nieuwe kern- en aanvullend net. Dat is een flinke inhaalslag, want nu zijn maar 12% van de haltes in Vlaanderen zelfstandig toegankelijk voor mensen met een motorische beperking. En op maar 6% van de haltes liggen er geleidelijnen voor blinden en slechtzienden. De Lijn maakt zich sterk dat na deze ingreep 70% van de reizigers een toegankelijke rit zal kunnen maken. De haltes op de nieuwe Hoppinpunten zouden allemaal toegankelijk moeten zijn, zodat iedereen vlot kan overstappen.

Subsidie en coaching

Voor iedere nieuwe toegankelijke halte ontvangt de gemeente 5000 euro ondersteuning. En er is inhoudelijke ondersteuning door Inter, het Vlaams expertisecentrum voor toegankelijkheid en Universal Design. Iedereen met vragen over toegankelijkheid en toegankelijke haltes kan bij Inter terecht. Maar Sint-Niklaas krijgt komend jaar extra ondersteuning. Tijdens de periode 2021-2025 coacht Inter dertig gemeenten via een jaartraject bij de opmaak van een actieplan Masterplan Toegankelijke haltes. Sint-Niklaas gaf zich op en werd voor 2023 geselecteerd.

Bij de aftrap van het traject legden we samen het aantal aan te passen haltes vast. In een volgende fase bekijken de toegankelijkheidsexperts van Inter op wat er het terrein moet gebeuren om die doelstellingen te halen. Ook als gebruiker krijg je ruim de kans om je mening te geven. Zo horen we graag van jou waar de nood aan toegankelijke haltes het hoogst is. Je vindt de bevraging hier. ( link) Na het veldwerk maakt de gemeente met de hulp van Inter een actieplan om de doelstellingen voor 2030 te kunnen behalen.

Bushalte in Sint-Niklaas

Mijn bus, mijn vrijheid

Je vlot kunnen verplaatsen is een basisvoorwaarde om jezelf te kunnen ontplooien, zelfstandig te zijn en anderen te ontmoeten. Daarom moeten het ontwerp, de uitbating en het beheer van het openbaar vervoer rekening houden met de noden van reizigers die niet of moeilijk mee zouden kunnen zonder toegankelijk vervoer. Als je een motorische beperking hebt of blind of slechtziend bent, kan je je vaak alleen maar zelfstandig verplaatsen met toegankelijk openbaar vervoer , zeker voor afstanden die je niet te voet of met een rolstoel kan afleggen.

En iedereen heeft voordelen bij een toegankelijke omgeving. Er zijn tal van omstandigheden waarbij ieder van ons die nodig heeft. Denk aan op- en afstappen met een kinderwagen of beladen met boodschappen. Of aan een herkenbare overzichtelijke inrichting. Die helpt mensen met een visuele beperking, maar is ook handig als je gehaast bent of met je gedachten ergens anders.

De nodige aanpassingen

Nieuwe haltes leggen we zo veel mogelijk meteen toegankelijk aan. Maar waar nodig passen we ook bestaande haltes aan of leggen we ze volledig opnieuw aan. De haltes krijgen een verhoogd perron voor een gemakkelijke instap en een aanrijdbare boordsteen. Zo kan de chauffeur de bus vlak langs de halte zetten, waardoor er nauwelijks een opening is tussen het perron en het voertuig. Ook als rolstoelgebruiker zal je het perron makkelijk kunnen gebruiken en voor wie blind of slechtziend is, komt er geleiding. Verder zorgen we voor een goede verharding en vermijden we drempels of werken we ze weg. Daarbij letten we op dat we alles netjes integreren in de omgeving en dat we rekening houden met fiets- en voetpaden, parkeerplaatsen, inritten enzovoort. Geen kleine klus, maar zeker de moeite waard.

Contact Mobiliteit

Grote Markt
1
9100
Sint-Niklaas
bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen