Wielerwedstrijd organiseren
Bij de organisatie van wielerwedstrijden en alle-terreinwedstrijden wordt gebruik gemaakt van verschillende wegen en van het openbaar domein. Omdat deze activiteiten ook een invloed kunnen hebben op andere weggebruikers, moet elke organisator bij het gemeentebestuur nagaan onder welke voorwaarden hun activiteit georganiseerd kan worden.
Hoe aanvragen
De vergunning moet worden aangevraagd via het aanvraagformulier in de bijlage. Het aanvraagformulier moet tenminste 14 weken vóór de wedstrijd ingediend worden bij de stad. Bij voorkeur wordt dit digitaal ingediend via de dienst bestuursadministratie. Laattijdige aanvragen zullen worden geweigerd.
Samen met dit aanvraagformulier bezorg je ons ook een duidelijk en overzichtelijk plan van het parcours.
Het bewijs van verzekering bezorg je ons ten laatste 8 weken vóór de wedstrijd.
Wat na jouw aanvraag?
De burgemeester vraagt, voor zover van toepassing, de nodige toelatingen en adviezen op bij de betrokken wegbeheerder, de lokale politiezone en de provinciale commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
Ten laatste 6 weken vóór de wedstrijd geeft de burgemeester al dan niet zijn definitief akkoord, eventueel onder voorwaarden.
Hierbij ontvang je onmiddellijk ook de lijst van de kruispunten volgens de betrokken categorie en de seingeversregeling.