Huwelijksakte

Een huwelijksakte bevat alle gegevens over het huwelijk van een persoon. De huwelijksakte wordt bewaard in de gemeente waar je trouwt.

Je kan een huwelijksakte ook opvragen:
  • online
  • persoonlijk bij dienst burgerzaken in het stadhuis of in de deelgemeentehuizen
  • schriftelijk met een ondertekende brief
  • via een volmacht die je geeft aan een vertrouwenspersoon

Je kan een huwelijksakte enkel opvragen in de gemeente waar je bent getrouwd.

De akte van huwelijk vermeldt:

  • de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de echtgenoten
  • de datum van het huwelijk
  • de door een echtgenoot gekozen naam na voltrekking van het huwelijk
  • de naam, voornamen, de geboortedatum en geboorteplaats van de eventuele getuigen

Je identiteitskaart.

Een uittreksel of afschrift van een huwelijksakte is gratis.

Enkel deze personen kunnen een afschrift of uittreksel van een huwelijksakte opvragen: 

  • jijzelf
  • je echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • je wettelijke vertegenwoordiger, bijvoorbeeld ouder, voogd, bewindvoerder
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken), bijvoorbeeld ouders, grootouders, kinderen of kleinkinderen
  • je erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

Burgerzaken

Grote Markt
1
9100
Sint-Niklaas
bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen