Digitale sleutel of token aanvragen

Social media sharing

Een federaal token is een document met daarop 24 persoonlijke codes en uw naam. U kunt met uw token, net als met een elektronische identiteitskaart (eID), toegang krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid.

U kiest bij het aanmelden bij een beveiligde online dienst voor de optie 'aanmelding met beveiligingscode via token'. Vervolgens geeft u uw persoonlijke gebruikersnaam en paswoord in. De website vraagt u dan om één van de 24 codes van uw token in te geven.

Opgelet: de veiligste manier om je online aan te melden bij de overheid is met je elektronische identiteitskaart. Daarvoor heb je wel een kaartlezer nodig.

Hoe werkt het?

Je moet beschikken over een uniek en persoonlijk e-mailadres en een rijksregisternummer of BIS-nummer.

Meld je aan bij een van de loketten van burgerzaken op het stadhuis. Dit kan enkel op afspraak! Zij controleren je identiteit en voeren je gegevens in. Je krijgt onmiddellijk een e-mail met een activatielink en een activatiecode aan het loket. Je kiest vervolgens zelf of je met een van de mogelijke digitale sleutels (bijvoorbeeld itsme) of een token wil werken.

Daarna kan je je digitaal online bij de overheid aanmelden.

Burgerzaken

Grote Markt
1
9100
Sint-Niklaas

Digitale sleutel of token aanvragen

bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen