Preventietips

Je kan je voorbereiden op een aantal situaties door goede preventie. Inbraken voorkom je bijvoorbeeld door je eigendom diefstalveilig te maken. De politie helpt je hierbij door het geven van diefstalpreventieadvies.

Afwezigheidstoezicht

Indien u voor enige tijd afwezig bent (bijv. vakantie, ziekenhuisopname, …) kan u het gratis afwezigheidstoezicht aanvragen. De politie komt dan af en toe langs en controleert of er geen verdachte of onveilige situaties zijn. De controles gebeuren willekeurig en dus zonder vast patroon. Dit kan zowel overdag als ’s nachts zijn. Na thuiskomst ontvangt u een overzicht met datum, uur en eventuele opmerkingen van alle uitgevoerde controles.

Voorwaarden:

  • Er mag niemand in de woning verblijven. Het is uiteraard wel toegestaan dat er iemand even langskomt om huisdieren eten te geven, planten te verzorgen, postbus leeg te maken, …
  • Vraag het toezicht tijdig aan. Bij voorkeur een week op voorhand.
  • Geef minimum één contactpersoon op: iemand die toegang heeft tot de woning.
  • Bij woningen waar geen rondgang mogelijk is zoals gesloten bebouwingen, woningen met een slotvast hek, of appartementswoningen zal het toezicht worden beperkt tot een passage door de straat.

Hoe dit toezicht aanvragen?

Vraag het toezicht nu aan via het e-loket

Brochures:

Meer tips voor een veilige vakantie vind je in de Folder Een vakantie om van te genieten.

Hoe je afwezigheidstoezicht op een gemakkelijke manier aanvraagt, vind je hieronder in de flyer afwezigheidstoezicht.

Gratis diefstalpreventieadvies

Inbraken voorkom je door je eigendom diefstalveilig te maken. De politie helpt je hierbij door het geven van diefstalpreventieadvies. 

Na het maken van een afspraak komt de diefstalpreventieadviseur van de politie van Sint-Niklaas bij jou langs. Samen met jou bekijkt hij je woning of handelszaak en gaat hij na wat beter kan. Hij geeft ter plaatse uitleg over hoe je je woning of handelszaak beter kan beveiligen. Dit kan bijvoorbeeld door andere leefgewoonten aan te nemen, door betere sloten te plaatsen en eventueel door bijkomende elektronische maatregelen te voorzien. Nadien ontvang je nog een verslag met tips op maat van je woning of handelszaak.

De adviseur van de politie geeft ook advies op basis van je bouwplan. Zo kan je al van in de planfase rekening houden met het advies van de politie.

Hoe dit advies aanvragen?

  • Tijdens de kantooruren kan je bellen naar diefstalpreventieadviseur Yves Vergauwen (03 760 65 30).
  • Doe een aanvraag via het e-loket.

Brochures

Bekijk zeker de folder 'Veilig wonen' onderaan deze pagina wanneer je informatie zoekt over het diefstalveilig maken van je woning, handelszaak, garage ...

Voor architecten en aannemers raden we de brochure 'Inbraakpreventie bij woningbouw' aan.

Maak een inventaris op en neem een foto van alle waardevolle spullen, juwelen, kunstwerken... aan de hand van het 'registratieformulier waardevolle voorwerpen'.

En nog enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen

Je kunt de inbreker ontmoedigen door zoveel mogelijk hindernissen in te bouwen. Zo is de kans op inbraak kleiner. Een inbreker heeft een hekel aan drie zaken: tijdverlies, lawaai, aanwezigheid van derden (bv. een alerte buur of waakhond). Hij werkt graag snel, zo onopvallend mogelijk en verkiest daarom veelal de achterzijde van het huis.

Eenvoudige voorzorgsmaatregelen kosten weinig of niets. Vermijd een aantal nalatigheden en kweek jezelf goede gewoonten aan. Bekijk je huis door het oog van de dief:

  • Sluit je tuinhek. Zo bouw je een drempel in voor ongewenste bezoekers.
  • Struiken geven de dief de kans om zich snel te verschuilen en ongestoord te werken. Hou de straatzijde meer open.
  • In het tuinhuis berg je vaak heel wat gereedschap op dat ook handig is bij inbraak. Doe deuren en ramen dus goed op slot.
  • Als je een plat dak hebt op de garage of keuken, doe je er best aan de ramen daarboven steeds goed te sluiten.
  • Leg geen klimtuigen klaar voor de dief. Berg ladders en tuinmeubelen op achter slot en grendel en laat geen vuilniscontainer buiten staan.
  • Maak van jouw raam geen uitstalkast. Sluit zeker 's avonds de gordijnen om te beletten dat iedereen zomaar kan binnenkijken.
  • Een boodschap aan het raam kan gevaarlijk zijn. Ook de dief kan lezen.
  • Maak liever een mondelinge afspraak met jouw buur, bakker of postbode.
  • Een volle brievenbus geeft een onbewoonde indruk. Vraag jouw buur of kennis om de post regelmatig op te halen.
  • Een goede buur is trouwens beter dan een verre vriend. Vraag of hij een oogje in het zeil kan houden tijdens jouw afwezigheid.
  • Maar ook niet iederéén moet weten wanneer je weg bent. Vertrek niet met toeters en bellen. Denk na wat je op sociale media post.
  • Een sleutel onder de mat of in de bloembak: ook de inbreker kent die voor de hand liggende plekjes. Bezorg elke bewoner van het huis een sleutel of geef de sleutel door aan jouw buur of kennis als je op reis gaat.
  • Hang geen naamkaartjes aan de sleutelring. 'Lever deze sleutel af bij de politie van stad Sint-Niklaas.' is een betere boodschap.
  • Er bestaat stevige energievriendelijke buitenverlichting die enkel aanspringt als iemand de woning nadert. Prima, want een inbreker schuwt licht.
  • Als je in een appartementsgebouw woont, zoem dan nooit de centrale voordeur open voor andermans bezoekers.
  • Als je een appartementsgebouw verlaat, zorg er dan voor dat je de deur van de hoofdingang op slot trekt. Laat niemand zomaar binnen.
  • 'We zijn met vakantie tot volgende week' is een gevaarlijke boodschap op een antwoordapparaat. Je zegt beter dat je eventjes niet te bereiken bent, maar snel weer contact zult opnemen.
  • Als je aan de binnenzijde op de vensterbank wat bloempotten of siervoorwerpen zet, verplicht je de dief om lawaai te maken wil hij via die weg binnenbreken.
  • Laat geen waardevolle voorwerpen zomaar rondslingeren in huis. Berg ze in een bankkluis op.
  • Maak een registratielijst op van kunstvoorwerpen en waardevolle zaken, zodat je later de gestolen zaken precies kunt beschrijven. Fotografeer eventueel.
  • Je inbraakveiligheid is even sterk als je zwakste schakel. Geen enkele voorzorgsmaatregel heeft zin als je de buitendeuren gewoon los laat. Doe ze op slot en haal de sleutel van de deur.

De belangrijkste antidiefstalmaatregelen kosten weinig of niets. Het betekent dat je tijdig op een aantal kleine zaken moet letten. Zo maak je het de potentiële dief moeilijk. Hij wil immers geen tijd verliezen. Hij schuwt licht, lawaai en aanwezigheid van mens of dier. Dat kan hem ontmoedigen.

Preventieve tips tegen fietsdiefstal

Je fiets met een goed slot aan de wereld verankeren, blijft de gouden tip nummer één. Niet eender welk slot, maar een degelijk slot. Dat herken je aan het aantal punten dat bij het ART-logo op de verpakking staat. Hoe meer punten, hoe sterker het slot. Op de Nederlandse website van 'Stichting ART' kom je alles te weten over deze onafhankelijke testen.

Is het toch misgegaan? Doe dan zeker aangifte. Niet alleen om gevonden fietsen terug te kunnen bezorgen, maar ook om de politie en de gemeenschapswachten de plaatsen in kaart te laten brengen waar fietsen worden gestolen en teruggevonden.

Iedere dag vinden politie, preventiewerkers en gemeenschapswachten achtergelaten fietsen terug. Gevonden fietsen die gegraveerd zijn, komen wel terecht, maar bij lange niet elke fiets is gegraveerd en niet iedereen doet aangifte van zijn of haar gestolen fiets. Gevolg? Jaarlijks blijven in elke gemeente tientallen eigenaars spoorloos en worden de fietsen openbaar verkocht. De stad Sint-Niklaas plaatst alle teruggevonden fietsen, die niet aan een eigenaar kunnen worden gelinkt, op de overkoepelende website www.gevondenfietsen.be samen met een foto en omschrijving van de fiets. Aan de hand van deze gegevens kan de eigenaar zijn of haar fiets opzoeken en daarna afhalen met een eigendomsbewijs.

Voor fietslabeling kan men elke werkdag terecht aan het Fietspunt tussen 7u en 19u.  De lokale politie organiseert ook regelmatig fietslabelacties op locatie (bijv. in de deelgemeenten, bij bepaalde evenementen, in scholen, …).
Indien je fiets gelabeld is en je wil hem doorverkopen of weggeven, dan stel je best een verkoopsovereenkomst op.    In deze overeenkomst noteer je je eigen gegevens, de gegevens van de koper en een beschrijving van de fiets.  Beide partijen dienen de overeenkomst te ondertekenen.  Op basis ervan kan de nieuwe eigenaar zijn fiets opnieuw laten labelen op haar/zijn eigen naam. 

In bijlage vind je een handige verkoopsovereenkomst. 

 

Preventieve tips tegen diefstal uit auto's

Nog al te vaak worden autoruiten ingeslagen op zoek naar gps-toestellen of boorddocumenten. Hoe duurder en ingewikkelder onze elektronische hebbedingetjes worden, hoe gegeerder ze zijn voor criminelen. Let ook op voor bedrijfsvoertuigen met werkmateriaal of achtergelaten vrachtwagens met gesloten oplegger!

Hierbij enkele preventietips:

  • Parkeer jouw wagen bij voorkeur in een garage of op een andere veilige plaats. Kies in ieder geval voor een niet afgelegen en goed verlichte parkeerplaats.
  • Sluit de wagen steeds zorgvuldig af: vergeet naast de portieren ook niet de ramen, het open dak en de koffer goed te sluiten. Sluit de wagen zelfs voor korte tijd en op jouw private oprit.
  • Auto open laten = geen braak, dus geen diefstal in de ogen van de verzekeringen en dus ook geen tussenkomst.
  • Wist je dat het niet sluiten van jouw portieren op de openbare weg volgens de wegverkeerswet kan worden beboet met een fikse geldboete? Sluit dus steeds de deuren!
  • Neem altijd al jouw waardevolle voorwerpen mee: gps, gsm, smartphone, draagbare pc, tablet, handtas, portefeuille, fototoestel, sleutels ... maar ook jouw jas, zonnebril of klein geld.
  • Neem steeds alle boorddocumenten mee (inschrijvingsbewijs, gelijkvormigheidsattest, keuringsbewijs en verzekeringspapieren) uit de auto. Deze zijn geld waard in het criminele circuit. Dieven breken in om deze te stelen, wees hen te slim af.
  • Verwijder steeds je mobiele gps en gps-houder uit de wagen. Veeg ook de zuignapafdruk uit op de voorruit. Dieven breken in jouw wagen in bij het zien van de gps of de gps-houder of de zuignapafdruk op het raam, in de hoop een gps te kunnen stelen.
  • Schakel steeds de bluetooth- en wifi-functie uit van gps, laptop, gsm ... opdat potentiële dieven dit signaal niet zouden kunnen opvangen en zo weet krijgen van de aanwezigheid van jouw waardevolle voorwerpen.
  • Gebruik de pincode op jouw gps. Deze optie is vaak voorzien maar niet standaard geïnstalleerd. Stel deze functie in, na diefstal kan de gps niet meer gebruikt worden zonder juiste pincode.
  • Indien niets waardevols aanwezig is in het voertuig, toon dit: laat het handschoenkastje en kofferzeil open.
  • Voorwerpen die (per uitzondering) toch in de auto blijven liggen, kunnen bij voorkeur in de afgesloten koffer opgeborgen worden. Leg het voorwerp op de plaats van vertrek in de koffer en niet op de plaats van bestemming, zodat een potentiële dief deze handeling niet ziet.
  • Hou een inventaris bij van de serienummers, merk en type van al jouw waardevolle voorwerpen. Doe dit voor jouw gps, laptop, imei-nr van je gsm ... Het serienummer en imei-nr zijn unieke nummers waardoor de politie de teruggevonden gestolen goederen vlugger kan toewijzen en terugbezorgen aan de rechtmatige eigenaar.
  • Als je, ondanks alle voorzorgen, toch nog het slachtoffer wordt van diefstal, ga dan zo vlug mogelijk naar een politiedienst, indien mogelijk met je inventaris van waardevolle voorwerpen bij de hand.

10 tips voor een veilig gebruik van je smartphone of tablet

Met een smartphone of tablet heb je je gegevens en apps altijd bij de hand. Maar hoe kan je ze het best beschermen tegen on- en offline diefstal of verlies?

  1. Stel een pincode of wachtwoord in op je startscherm. Zorg dat je toestel na enkele minuten zonder activiteit automatisch vergrendelt en overweeg om alle gegevens te laten wissen na een aantal mislukte inlogpogingen.
  2. Behoud de standaard beveiligingsinstellingen. Als je wijzigingen aanbrengt, weet wat je exact verandert en verzwak de ingebouwde bescherming van het toestel niet.
  3. Maak regelmatig een reservekopie. Zorg dat je niet alleen je gegevens bewaart, maar ook je instellingen.
  4. Activeer de optie om je toestel vanop afstand te wissen als je het verliest. Als dit geen optie is op jouw toestel, dan kan je hiervoor meestal een applicatie installeren. Sommige apps kunnen ook jouw smartphone lokaliseren, wanneer die verbinding maakt met het internet.
  5. Installeer enkel apps van vertrouwde bronnen. Zoek naar beoordelingen over de app op het internet.
  6. Weet welke toegang je aan een app geeft. Applicaties maken vaak gebruik van persoonlijke gegevens om bepaalde diensten aan te bieden. Weet waar je allemaal in toestemt bij het installeren van een app.
  7. Wees voorzichtig op publiek Wi-Fi-netwerken. Beperk je gebruik van publieke hotspots en verbind liever met vertrouwde (beveiligde) netwerken, of maak gebruik van je mobiele internetverbinding.
  8. Wees je bewust van het ‘mobiele’ karakter van je toestel. Je toestel kan (per ongeluk) in handen van iedereen raken. Denk dus na welke foto’s en (contact)gegevens je op je smartphone zet.
  9. Wis een oude telefoon voor je hem weg doet. Verkoop of ruil je je smartphone of tablet? Vergeet dan niet al je gegevens volledig te wissen.
  10. Meld diefstal. Als je telefoon wordt gestolen, doe je best aangifte bij de politie en je provider. Zij kunnen zowel je simkaart als je gsm blokkeren. Licht indien nodig ook je bank en je werkgever in.

Vier tips om een oplichter aan de telefoon te ontmaskeren

  1. Maakt de verkoper zich bekend? Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen.

  2. Is het aanbod van de verkoper duidelijk? Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingsbonnen of proefpakketjes om een product eerst uit te testen.
  3. Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn? Check of de naam van de onderneming die je opbelt op de lijst van ondernemingen staat waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het aanbod veilig is, want telefonische oplichters wisselen vaak van naam.
  4. Heb je een schriftelijke bevestiging gekregen? Een televerkoper is verplicht om je een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet je alle informatie geven over het aanbod en over je recht om van de aankoop af te zien. Stuur meteen een antwoord als je niet geïnteresseerd bent in het aanbod. Let op: de bevestigingsmail komt soms terecht in de map met ongewenste e-mails. Als je onlangs een televerkoper aan de lijn had, kan je de e-mails in deze map best in het oog houden.

Kreeg je een verdacht telefoontje? Meld het dan aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat je belde zich in een ander Europees land bevindt.

Hoe valse phishing-mails herkennen?

Iedereen kan valse phishing-mails leren herkennen!

Op de website van de Nederlandse consumentenbond krijg je direct uitleg en tips waarom 12 voorbeeldmails wel of niet te vertrouwen zijn. Twijfel je aan de echtheid van een mail? Surf dan even naar fraudehelpdesk.nl en typ enkele woorden uit de mail in het zoekvenster om te kijken of deze oplichtingsmail al gekend is.

Onze tips:

  1. Let op het taalgebruik. Staan er spellingfouten in de mail? Grote bedrijven of banken schrijven meestal foutloos.
  2. Spreekt men je niet persoonlijk aan met je naam in de mail? Verwacht je geen e-mail van de afzender? Wees extra op je hoede.
  3. Let op het e-mailadres van de verzender en kijk goed naar de domeinnaam achter het apenstaartje (@). Is deze wel geloofwaardig?
  4. Klik niet op links of bijlagen in mails. Ga liever zelf naar de (echte) website en log van daar aan.
  5. Geef nooit telefonisch bankkaartcodes door. Betaal nooit online boetes. De politie verstuurt boetes enkel met de post en zal altijd duidelijk je naam, nummerplaat, tijd en plaats van overtreding vermelden.
  6. Je hebt geen oom in Afrika die met jou een erfenis wil delen. Er is geen militair op jou verliefd die vraagt om zijn vliegticket voor te schieten.
  7. Klinkt iets te mooi om waar te zijn of vertrouw je de mail niet direct? Dan is dat meestal ook zo. Google maar even rond.

Ben je slachtoffer geworden van fraude of oplichting? Doe dan zo snel mogelijk aangifte in je politiehuis naar keuze. Contacteer onmiddellijk card stop of doc stop.

Onze top tien tips om oplichting te voorkomen

  1. Vertrouw je iets niet? Raadpleeg de website van de fraudehelpdesk of meldpunt België. Is een aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is dit meestal ook het geval. Zoek op het internet informatie over de aanbieding. Google enkele belangrijke woorden uit de aanbieding in combinatie met de term 'hoax' (= valstrik) of zoek op een fraudehelpdesk.
  2. Je heeft geen rijke nonkel met een erfeniskwestie in Afrika, je zogezegde virus wordt niet vanuit India telefonisch opgelost en de politie verstuurt nooit boetes via e-mail.
  3. Moet je snel reageren? Dit is een beproefde tactiek van oplichters om je over de streep te trekken. Laat je niet onder druk zetten.
  4. Lees de kleine lettertjes. Bij fraudeurs zit er altijd een addertje onder het gras.
  5. Bent je ongevraagd of zomaar benaderd met een aanbieding (via post, telefoon, e-mail, fax, aan de deur)? Let extra goed op! Hier kan wel eens een oplichter aan het werk zijn.
  6. Meld je aan bij het bel-me-niet-registerzodat je geen ongevraagde telefonische aanbiedingen krijgt.
  7. Betaal liever niet vooraf en niet contant, tenzij je zeker weet dat de andere partij betrouwbaar is. Let op met anonieme 'money transfers' of cryptomunten.
  8. Ben je al eens slachtoffer van fraude geweest? Let extra goed op! Vaak geeft de ene oplichter je gegevens door aan de andere.
  9. Geef nooit je persoonlijke (bank-)gegevens af! Fraudeurs maken misbruik van je gegevens. Geef nooit telefonisch codes door. Let op voor overschrijvingen naar nieuwe begunstigden.
  10. Zit een aanbieding vol taalfouten? Wees alert, dit kan een indicatie zijn voor fraude.

Camerawetgeving

Camerawetgeving

De wet van 21 maart 2007 legt bezitters van bewakingscamera’s bepaalde verplichtingen op.
Deze wet is van toepassing op de bewakingscamera’s. Dit zijn camera’s die worden geïnstalleerd en gebruikt voor het toezicht en de bewaking van plaatsen met als doel misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen.

Wanneer moet ik aan de camerawetgeving voldoen?

  • Zodra u een bewakingscamera plaatst (met uitzondering van camera’s in een woning voor persoonlijke of huiselijke doeleinden). Maar dus wel zodra u een camera buiten plaatst, ook al filmt deze enkel uw eigen oprit, tuin of terras.
    Ook indien de camera enkel filmt, maar de beelden niet opneemt, moet u aan de wetgeving voldoen.

Welke stappen moet ik ondernemen om in orde te zijn?

  • Aangifte van de camera bij de politie

Dit is een online aangifte via www.aangiftecamera.be

De aangifte dient te gebeuren vóór de ingebruikname van de camerabewaking.
Oudere aangiftes (van vóór de nieuwe camerawet) dienen opnieuw te gebeuren. De aangiftes die werden gedaan bij de privacycommissie zijn dus niet meer geldig.

De aangifte moet jaarlijks worden gevalideerd (gegevens controleren en eventueel aanpassen)

Opgelet: de verantwoordelijke voor de verwerking (opdrachtgever van de plaatsing van de camera’s) moet de aangifte zelf uitvoeren. De installateur is hier niet voor verantwoordelijk!

  • Opstellen en bijhouden van een register van de verwerkingsactiviteit

Dit register moet u, in geschreven vorm (schriftelijk of elektronisch) ter beschikking houden van eventuele controles door politiediensten of de gegevensbeschermingsautoriteit.
In dit register moet allerlei informatie staan over het camerasysteem en dit moet overeenkomstig de Europese Verordening inzake gegevensbescherming (GDPR) en de camerawet zijn.

Meer informatie over wat allemaal in het register moet staan, kan u vinden op: https://www.besafe.be/nl/bewakingscamera/het-register-van-de-beeldverwerkingsactiviteiten

Een voorbeeld van een register, opgesteld door de gegevensbeschermingsautoriteit: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/professioneel/avg/register-van-verwerkingsactiviteiten/hoe-stel-ik-mijn-register-op

De informatie in dit register moet steeds up-to-date zijn, dit wil zeggen dat de gegevens die erin zijn opgenomen, steeds juist moeten zijn.
 

  • Uithangen van het pictogram

Om de betrokken personen in te lichten dat er camerabewaking is, dient u een pictogram uit te hangen.

Dit pictogram moet uithangen vóór men in beeld verschijnt. Het passeren van het pictogram is een stilzwijgende toestemming door de betrokkene om gefilmd te worden.

Indien geen pictogram wordt opgehangen, bent u heimelijk aan het filmen en dit is bij wet verboden en dus strafbaar!

Op dit pictogram dienen volgende vermeldingen staan:

    • Camerabewaking – Wet van 21 maart 2007
    • De naam van de verantwoordelijke voor de verwerking (natuurlijk of rechtspersoon)
    • Het postadres en e-mailadres of telefoonnummer waarop de verwerkingsverantwoordelijke te bereiken is
    • Indien van toepassing: de gegevens van de functionaris voor de gegevensbescherming (DPO)
    • Indien van toepassing: de website van de verwerkingsverantwoordelijke, waar de betrokkene alle informatie over de beeldverwerking kan raadplegen.

Afmetingen van het pictogram:

    • Publiek toegankelijke besloten plaatsen (bijv. winkels, kantoren):
      60 cm x 40 cm of A4 of 15 cm x 10 cm

       
    • Niet voor publiek toegankelijke besloten plaatsen (bijv. woning):
      15 cm x 10 cm of A4

Algemene aandachtspunten:

  • De verwerkingsverantwoordelijke dient ervoor te zorgen dat enkel de plaats wordt gefilmd waarvoor men verantwoordelijk is (bijv. geen openbaar terrein, geen deel van de tuin of oprit van de buren, …). Indien de camera hier toch een deel van in beeld zou brengen, moet dit stuk van het beeld wazig worden gemaakt.
     
  • De beelden mogen maximaal 1 maand worden bewaard, behalve als de opgenomen beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of tot het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer.
     
  • Camerabewaking mag enkel worden geplaatst door een privé persoon voor de eigen woning, of anders door een erkend installateur. Een overzicht van erkende installateurs kan u vinden op:
     https://www.besafe.be/nl/installatie-camerasystemen#toc--publicaties

     
  • Meer informatie en de volledige wetgeving kan u vinden op www.besafe.be

Indien u vragen heeft over de toepassing van de camerawet, kunt u een e-mail sturen naar camera@ibz.be

Indien u een vraag heeft over de aangifte of hulp nodig heeft bij het invullen van het online formulier, kunt u terecht bij de helpdesk "camera" van maandag tot en met vrijdag tussen 9u en 17u op het nummer 02 739 42 80 of per e-mail naar helpdeskcamera@eranova.fgov.be

Brochure camerabewaking

Folder online fraude

bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen