Veelgestelde vragen

Historiek van de stadsmunt?

Wat is een stadsmunt?

Sengs: (de; m; meervoud: Sengzen): dialect voor 'cent', stadsmunt (ook gemeenschapsmunt of complementaire munt genoemd), digitaal betaal- of ruilmiddel dat naast het gewone geld gebruikt wordt om speciale lokale (Sint-Niklase) doelen te realiseren.

Door Sengzen te gebruiken in plaats van euro’s geeft de Stad de lokale horeca en handelaars een duwtje in de rug. Het geld blijft in Sint-Niklaas en de deelgemeentes circuleren, terwijl een euro al snel wegvloeit. Kortom, het gebeurt lokaal en dat is goed voor heel Sint-Niklaas. En ’t is bovendien heel leuk!

Hoe is het idee van de stadsmunt ontstaan?

Tijdens de kick-off ‘Sint-Niklaas slimme stad’ in september 2018 bekeken we samen met inwoners, stadsmedewerkers, kennisinstellingen, bedrijven … waarop we in het kader van smart city of slimme stad willen inzetten en welke acties daaruit zouden kunnen volgen waaraan deelnemers zelf willen bijdragen. Meer dan 50 aanwezigen hadden heel wat ideeën.

Eén van de concrete ideeën was de introductie van een zogenaamde ‘Oh-coin’ om vrijwilligers te belonen via een digitale of lokale munt. In januari 2019 volgde een atelier ‘Sint-Niklaas slimme stad’. Meer dan 60 deelnemers (inwoners, stadsmedewerkers, kennisinstellingen, bedrijven  …) gingen opnieuw met veel enthousiasme aan de slag rond 10 ideeën uit de kick-off ‘Sint-Niklaas slimme stad’, waaronder het idee rond een digitale of lokale munt. Daaropvolgend stelde de stad Muntuit aan voor de procesbegeleiding bij een scenario-oefening rond een stadsmunt voor Sint-Niklaas.

Gedurende het najaar 2019 verkende Muntuit samen met verschillende lokale stakeholders (inwoners, lokale handelaren, stadsdiensten, afvalintercommunale MIWA, Den Azalee, Vormingplus  …) de mogelijkheden van een stadsmunt. Een grote inspiratiesessie voor een breed publiek (september 2019) vormde de start van het proces. Via een bijkomende sessie en bevraging bij lokale handelaren en gesprekken met geselecteerde stakeholders zoomde het proces verder in op de verschillende deelaspecten binnen het grotere plaatje.

Achter de schermen werd met tal van experten gewerkt om het concept, het juridische luik, de financiering, de technologie en de communicatie op de rails te krijgen.

In januari 2021 bevestigde het stadsbestuur dat er een principeakkoord was omtrent het concept, maar dat er eerst aan een aantal voorwaarden voldaan moest worden om finaal het startschot te geven. Het project moest enerzijds kunnen rekenen op voldoende subsidies en anderzijds moest er voldoende draagvlak gevonden worden bij de lokale handelszaken. Met de financiële steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, de provincie Oost-Vlaanderen en Europa EN met bijna 100 handelaars aan boord is er een solide basis om volmondig en definitief JA te zeggen tegen de Sint-Niklase stadsmunt.

Meer weten over de ateliers rond ‘Sint-Niklaas slimme stad’? Lees meer

Is dit project uniek in Vlaanderen?

Absoluut. Sengzen onderscheidt zich op tal van vlakken: de schaalgrootte, de injectie van stadsmunten door de stad, de combinatie van lokaal winkelen promoten en burgers waarderen.

Dat zo’n stadsmunt een hefboom voor een wijk, gemeente of stad kan betekenen is reeds elders bewezen. Er zijn wel heel wat projecten in Vlaanderen die op wijkniveau werken en meerdere maatschappelijke doelstellingen aanpakken. Lees meer

Wie mag meedoen?

Iedereen mag meedoen. Ook particulieren die niet in Sint-Niklaas, Belsele, Nieuwkerken of Sinaai wonen kunnen Sengzen sparen en daar ook uitgeven. Iedereen die producten of diensten verkoopt in Sint-Niklaas én deelgemeenten kan deelnemen. Bakkers, slagers, kledingwinkels, horeca, zwembad, taxibedrijven en nog veel meer.

Alles wat je nodig hebt is een gsm-nummer.

Je kan tevens met meerdere mensen tegelijk sparen. Je kan de Sengzen app installeren op meerdere smartphones en aanmelden met dezelfde gebruikersnaam en pincode. Zo kan je de app samen gebruiken en samen sparen.

Ik heb geen smartphone. Wat nu?

Geen enkel probleem! Je kan absoluut  ook meedoen zonder smartphone. Je hebt wel een gsm-nummer nodig. 
Bij de aanmaak van je account geef je aan dat je geen smartphone hebt. Er wordt dan een Sengzenkaart met een unieke QR code aangemaakt en naar jou thuis opgestuurd. Hiermee kan je Sengzen sparen en uitgeven. De pin-code die je koos bij het aanmaken van jouw account zal gevraagd worden als je met deze kaart wil betalen. Onthou deze zeker goed!

In één van de vijf digipunten helpen ze je graag op weg om een Sengzenkaart aan te vragen indien je dit niet bij je registratie aanduidde. Maak wel eerst een afspraak. Per telefoon 0471 24 58 82 of via mail naar digipunt@sint-niklaas.be

Reken een 2-tal weken vóór je de kaart thuis ontvangt. 

Waarom moet ik mijn rijksregisternummer opgeven?

Sengzen is een persoonsgebonden spaarsysteem. Met andere woorden de Sengzen worden persoonlijk en enkel aan jou toegekend. Daarom hebben we jouw rijksregisternummer nodig. We doen er verder niks mee. Lees hierover ook punt 5 i.v.m. privacy.

Wat met mijn privacy?

We zijn blij dat je vertrouwen stelt in ons. We zien het dan ook als onze verantwoordelijkheid om jouw privacy te beschermen. We geven jouw gegevens niet door. De stad houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Lees alles in detail in de privacyverklaring te vinden onder punt 13.

 

Wie zijn de deelnemende partners?

Je kan de deelnemende handelaars terugvinden in de Sengzen-app bij de tegel 'Partners' of via de tegel 'Zoek op kaart' om de partners in de buurt van jouw locatie terug te vinden.

Je kan de deelnemende handelaars ook raadplegen via deze link of ga naar app.sengzen.be en klik op 'Partners'.

Hoe kan ik mijn saldo raadplegen?

Je kan nakijken hoeveel Sengzen je gespaard hebt via de app door naar tegel 'Sengzen' te gaan. Je saldo verschijnt bovenaan. Hier kan je ook elke transactie terugvinden die je hebt uitgevoerd.

Je kan je ook aanmelden via de website app.sengzen.be. Je saldo verschijnt meteen op de eerste pagina of je kan gaan naar tabblad 'Sengzen'.

Als je geen app hebt, maar een Sengzen-kaart, sms je 'ADG' naar het nummer 8686. Je krijgt meteen een bericht terug met daarin je saldo. Deze berichten zijn gratis.

Waarom hebben Sengzen een vervaldatum?

Vanuit juridisch oogpunt zijn Sengzen een waardebon om lokaal te shoppen. Een waardebon heeft altijd een strikte vervaldatum.

Je kan de vervaldatum van je Sengzen terugvinden via de knop 'Vervaldata' in de app of via het tabblad 'Vervaldata' op de website app.sengzen.be.

Geef jouw Sengzen zeker binnen het jaar uit. Dat is ook goed voor de lokale handel!

 

Kan ik als burger Sengzen omruilen naar euro’s?

Helaas is dit niet mogelijk. Vanuit juridisch oogpunt zijn Sengzen een waardebon om lokaal te shoppen. Een waardebon mag door een particulier nooit terug omgeruild worden naar euro’s.

Mijn gegevens zijn veranderd. Hoe kan ik deze aanpassen?

Je bent verhuisd of veranderd van e-mailadres of gsm-nummer? Geen probleem! Deze gegevens kan je zelf aanpassen via de website app.sengzen.be.

Je meldt je aan op de website en klikt in de rechterbovenhoek op je Klaas-mannetje met jouw naam naast (profiel). Daarna kom je op 'Mijn profiel' terecht en kan je op 'bewerken' klikken naast het potloodje. Hier kan je jouw e-mailadres, gsm-nummer of adres aanpassen en opslaan.

Ik weet mijn pincode niet meer

Je weet je pincode of wachtwoord niet meer en wil een nieuwe aanvragen.

Ga naar app.sengzen.be. Klik in het Login-venster op 'Wachtwoord of gebruiker vergeten?'  en vraag een herstelcode aan via volgende stappen.

  1. Geef je gebruikersnummer (6 cijfers), je e-mailadres of je mobiele telefoonnummer in bij het vakje 'Gebruiker'.
  2. Duidt aan hoe je de nieuwe code wil ontvangen: via E-mail of SMS
  3. Klik op de knop 'Verzenden'

Je ontvangt een herstelcode die je op de website kan ingeven. Nadien kan je een nieuw wachtwoord/pin-code kiezen. Dit is jouw wachtwoord om aan te melden en je pincode om met Sengzen te betalen.

Wil je jouw pincode wijzigen? 

Klik in de app op de knop 'Instellingen' (tandwieltje links boven) en kies optie 'Beveiliging en wachtwoorden'. Via de knop 'wijzig Pin' kan je jouw pincode aanpassen.

Of ga naar de website app.sengzen.be. Meld je aan en klik in de rechterbovenhoek op je naam naast het Klaas-mannetje. Kies links onder 'Persoonlijk' voor 'Wachtwoorden' en druk daar op de knop 'Aanpassen'.

Is generated

Algemene voorwaarden & privacyverklaring

Heb je nog vragen?

Heb je nog een vraag? Heb je zelf een idee of tip waarvoor Sengzen kunnen ingezet worden? Stuur een mail naar sengzen@sint-niklaas.be.

Heb je hulp nodig bij het aanmaken van een account, het wijzigen van je pin-code, het aanvragen van een Sengzen-kaart of het raadplegen van je saldo? Hiervoor kan je terecht bij de digipunten. Maak wel eerst een afspraak via 0471 24 58 82 of via digipunt@sint-niklaas.be.

bestuur cultuur documenten fiets geld gezondheidszorg leren mobiliteit natuur opvang veiligheid waarschuwing werken werkenopafspraak wonen