Vastgoedinformatie

Social media sharing

Bij de verkoop van een onroerend goed moet je als verkoper voldoen aan de informatieplicht (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, art. 5.2.5 en volgende artikels). Deze informatie bestaat uit 3 attesten: een uittreksel van het vergunningenregister, een uittreksel van het plannenregister en een document stedenbouwkundige inlichtingen, met informatie over stedenbouwkundige en/of omgevingsvergunningen, eventuele bouwovertredingen, voorkooprecht van andere partijen, verkavelingsvergunningen, milieuaspecten, huisvesting en financiële aspectenEen stedenbouwkundig uittreksel moet mee afgeleverd worden bij de verkoop van een woning. Het uittreksel mag op het moment van de verkoop niet ouder zijn dan één jaar.

Bij een digitale aanvraag wordt alle informatie gebundeld in één attest. Het digitaal attest vermeldt zoveel mogelijk informatie uit de beschikbare databanken. Na eindcontrole wordt het attest digitaal verstuurd naar de aanvrager. De afgeleverde attesten worden automatisch gearchiveerd op een server, toegankelijk voor zowel de aanvrager als de verstrekker.

Enkel notarissen of immokantoren kunnen dit digitaal attest aanvragen.

Wil je als particulier zelf een stedenbouwkundig uittreksel aanvragen? Dat kan bij de dienst vergunnen.

Contact

Vergunnen stedenbouw en milieu

Grote Markt
1
9100
Sint-Niklaas
bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen