Verwaarlozing
- Wat is verwaarlozing?
- Inventaris van verwaarlozing
- Gevolgen van verwaarlozing?
- Wat kan je er aan doen?
- Meer informatie nodig?
- Bijlagen
- Contact
Een pand wordt als verwaarloosd beschouwd als er gebreken of verval aan de buitenmuren, voegwerk, schoorstenen, dakbedekking, dakgebinte, buitenschrijnwerk, kroonlijst of dakgoten worden vastgesteld.
De woningcontroleur van de stad voert controles uit aan de hand van een controlelijst. Gebreken die vanaf de openbare weg zichtbaar zijn, worden genoteerd. Aan de hand van deze controle kan een pand op de inventaris verwaarlozing terechtkomen. Het stadsbestuur brengt de eigenaar daarvan schriftelijk op de hoogte.
Eigenaars van verwaarloosde panden moeten een belasting betalen wanneer de gebreken niet zijn weggewerkt, van zodra een pand één jaar (of langer) op de inventaris staat.
Als je pand in de inventaris is opgenomen, kan je onder bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld verbouwingen of een nieuwe eigenaar) een vrijstelling van belasting aanvragen.
Eigenaars die hun verwaarloosde woning renoveren, komen mogelijk in aanmerking voor een stedelijke premie duurzaam renoveren.
Op het moment dat je de administratieve akte van verwaarlozing ontvangt, heb je 30 kalenderdagen tijd om een gemotiveerd bezwaar tegen de opname in te dienen.
Als de opname gegrond is, kan je in bepaalde gevallen (bijvoorbeeld bij verbouwingen of een nieuwe eigenaar) een vrijstelling van belasting aanvragen.
Vergeet ons niet te verwittigen als je de gebreken hebt weggewerkt. Dat kan via het telefoonnummer 03 778 32 40 of een e-mail naar leegstand@sint-niklaas.be.
Heb je nog vragen of wil je graag extra informatie? Maak een afspraak!