Startscherm nieuwe website sint-niklaas.be

De nieuwe Sint-Niklaas.be: dé digitale gids naar diensten en producten van de stad

De stadswebsite van Sint-Niklaas is compleet vernieuwd. De structuur vertrekt vanuit de vragen en verwachtingen van de burger. Alle producten en diensten van stad en OCMW zijn voortaan met enkele muisklikken terug te vinden op Sint-Niklaas.be.
Social media sharing

Op maat van de burger

De nieuwe website werkt ‘vraaggestuurd’. Van de bezoekers wordt niet verwacht dat ze weten hoe de stadsdiensten georganiseerd zijn. De startpagina toont een grote zoekbalk, waarachter een geavanceerde en intelligente zoekmotor schuil gaat. Wie een woord intikt, krijgt onmiddellijk een reeks suggesties en komt als vanzelf op de juiste pagina terecht.

Daaronder staan de acht meest gevraagde zoekopdrachten opgesomd onder de titel ‘Ik wil…’. Het zijn de zogenaamde ‘toptaken’. Wie verder zakt ziet de dienstverlening gegroepeerd in twaalf herkenbare thema’s, geïllustreerd met een duidelijk icoon. De laatste grote rubriek op de startpagina is ‘Actueel’, de plek waar nieuws- en persberichten te vinden zijn.

Met het decreet Lokaal Bestuur zet de Vlaamse overheid de integratie van stad en OCMW op de sporen, met het oog op een grotere efficiëntie van het stedelijk sociaal beleid. De nieuwe portaalsite sluit daarbij aan door de dienstverlening van stad en OCMW thematisch volledig te integreren.

Ontwikkeling

De ontwikkeling van www.sint-niklaas.be werd, op basis van een overheidsopdracht, toegewezen aan twee bedrijven uit de Cronos-groep: Leap Forward en Calibrate, uit Gent. De eerste voorbereidingen gingen van start in het najaar 2017. Organisatiebreed waren een 100-tal medewerkers betrokken bij de opbouw van het project. Tussentijds was er een testgroep van inwoners, met een verschillende achtergrond. De nieuwe website werkt mobiel en houdt dus rekening met het stijgend aantal smartphone-bezoekers. De portaalsite is ook afgestemd op de nieuwe Europese regelgeving over de bescherming van de persoonsgegevens.

Werken op maat

Met de lancering van de nieuwe portaalsite gaat het stadsbestuur ook van start met het ‘werken op maat’. De dienst burgerlijke stand is daarvoor het pilootproject. Burgers kunnen voortaan zelf de dag en het tijdstip van de afspraak kiezen en hoeven niet meer in de rij te staan. Het gaat onder meer om de aangifte van geboorte en huwelijk. ‘Een afspraak maken’ is één van de toptaken op de startpagina van www.sint-niklaas.be.

In de loop van het najaar wordt het project – na evaluatie – uitgebreid met de producten van andere diensten in het stadhuis. Het perspectief van dit project is de stadswinkel, die in 2020 de deuren opent in de nieuwe vleugel van het stadhuis.

Webplatform

De komende jaren wordt het webplatform van Sint-Niklaas volledig vernieuwd. Na OndernemeninSintNiklaas.be en OntdekSintNiklaas.be is Sint-Niklaas.be de derde nieuwe website die gelanceerd wordt. Nu volgen nog de sites van de beide stedelijke academies, de musea, de bib en de stedelijke basisscholen.

De globale, geïntegreerde aanpak is kostenbesparend op ontwikkeling en onderhoud en biedt ook de nodige veiligheidsgaranties.

Toekomstgericht

Het nieuwe platform opent de weg naar de online dienstverlening van het stadsbestuur. De aanzet wordt nu al gegeven met goed gestructureerde en in eenvoudige taal uitgeschreven ‘productpagina’s’, die doorlinken naar een digitaal aanvraagformulier.

In het najaar verschijnt op de portaalsite een digitale gesprekspartner (‘chatbot’) die aan de hand van patroonherkenning antwoorden geeft. Ook de integratie met het Vlaamse burgerprofiel staat op de agenda.

bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen