Vermijd verkeersslachtoffers: respecteer de zone 30

Social media sharing
Kalkstraat als voorbeeld van een zone 30

Heel wat stadsgenoten wonen in een zone 30, in een wijk of schoolomgeving. Door het trage verkeer is het er veiliger en er is minder geluidshinder. Toch stelt de politie heel wat snelheidsovertredingen vast. Dat is heel erg te betreuren, want het zijn precies de hoge snelheden die ernstige verwondingen veroorzaken bij de zachte weggebruikers.

Waarom is een zone 30 veiliger?

Bij een snelheid van max. 30 km per uur is de kans op een ongeval kleiner dan bij een snelheid van 50 km per uur. De bestuurder heeft dan immers meer tijd om te reageren. Bovendien is de stopafstand veel kleiner.

Ook de gevolgen van een ongeval zijn veel minder ernstig bij lagere rijsnelheden. Zo heeft een voetganger een overlevingskans van 95% als hij wordt aangereden door een auto aan 30 km per uur, maar overleeft gemiddeld slechts 55% van de voetgangers een botsing aan 50 km per uur.

Niet aangepaste snelheid behoort tot de voornaamste oorzaken van verkeersongevallen. In een scholenstad als Sint-Niklaas zijn de grote groepen jonge fietsers en voetgangers op de schoolroutes bijzonder kwetsbaar.

Wettelijk kader

Een zone 30 is een gebied waarin je nergens sneller mag rijden dan 30 km per uur. Door de lage snelheid krijgen je als weggebruiker meer tijd om oogcontact te maken en tot wederzijds respect te komen. Bovendien kan je het verkeersgedrag van andere weggebruikers beter inschatten.

In onze stad zie je ook dynamische borden zone 30. Die worden enkel gebruikt in schoolomgevingen. Bij het in- en uit van de school (dus op schooldagen in ochtendspits, avondspits en op woensdagmiddag) lichten deze bord op en geldt er een snelheidsbeperking van 30 km per uur. Op andere momenten van de dag en in het weekend geldt het snelheidsregime van 50 km per uur. Deze borden werden hoofdzakelijk geplaatst in schoolomgevingen op iets drukkere wegen waar het niet mogelijk is om 24 uur per dag en 7 dagen op 7 een vast snelheidsregime van 30 km uur in te voeren. Dat is bijvoorbeeld het geval in de Spoorweglaan, Pastorijstraat, Wijnveld, en Parklaan.

Mobiliteitsplan Sint-Niklaas

De twee voornaamste ambities uit het stedelijk mobiliteitsplan zijn het verhogen van de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid. Om de verkeersveiligheid te verhogen kwam er in 2016, op basis van de indeling van de wegen, een nieuw snelheidsplan.

Zo werden alle woonwijken in de stad zone 30. De verblijfsfunctie heeft er voorrang op de verkeersfunctie. Ook in alle schoolomgevingen geldt het statuut zone 30. Recent werden de schoolomgevingen extra geaccentueerd met logo’s op het wegdek. Deze zomer worden zowel binnen als buiten de rondweg nog een aantal straten toegevoegd aan de zone 30.

Je vindt alle straten op het plan in bijlage onderaan deze webpagina.

Bijlage

Mobiliteit

Grote Markt
1
9100
Sint-Niklaas
bestuurcultuurdocumentenfietsgeldgezondheidszorglerenmobiliteitnatuuropvangveiligheidwaarschuwingwerkenwerkenopafspraakwonen