Anderstalige medewerkers krijgen extra oefenkansen Nederlands
Meer oefenkansen Nederlands voor anderstalige personeelsleden die onze taal nog niet helemaal onder de knie hebben is het opzet van de campagne. De medewerkers van de dienst Activering en de taalcoaches van Sint-Niklaas stelden vast dat winkelklanten er vaak niet toe komen een gesprek aan te gaan met medewerkers die nog volop het Nederlands aan het oefenen zijn. Nog erg vaak schakelen de klanten meteen over naar een andere taal zoals het Engels of Frans, als blijkt dat de winkelbediende onze taal nog niet helemaal meester is. Die taalbarrière willen ze doorbreken.
De anderstalige medewerkers van Den Azalee volgden allemaal reeds een cursus Nederlands maar elke extra les helpt ze een stapje vooruit om de taal nog beter te leren. Praktijk blijkt dan de beste leerschool en de klanten goede leraars. Zo’n kort gesprekje aan de poort van De Kringwinkels bij het binnenbrengen van goederen, bij het afrekenen aan de kassa of bij het serveren en afruimen in het restaurant De Variant tovert tegelijk een glimlach op hun gezicht.
Pins als gespreksopener
Affiches In De Kringwinkel in Sint-Niklaas, in het strijkatelier, het fietspunt aan het station en in het restaurant De Variant van het maatwerkbedrijf Den Azalee moeten de klanten daartoe aanzetten. In het restaurant De Variant dragen de medewerkers ook een pin met daarop ‘Ik werk aan mijn Nederlands.’ En met een pin ‘Ik praat mee’ opgespeld, laten de klanten weten daar graag aan mee te werken.
De pins zijn een extra gespreksopener. Die ludieke manier van aanpakken wil een spontaan klimaat creëren om een praatje te slaan. Met de campagne wil Sint-Niklaas ook beklemtonen dat heel wat anderstaligen elke dag werken aan hun Nederlands.