Wedstrijd 'iedereen thuis' met duurzame prijs
De Vredesweekcampagne ijvert er dit jaar voor dat iedereen zich ergens thuis mag voelen. Met een wedstrijd voor de burgers wil Sint-Niklaas de mensen aanmoedigen om na te denken over waar en wanneer iemand zich thuis voelt. We dagen de burgers uit om via sociale media te delen waar ze zich thuis voelen. Bovendien nodigen we hen zo uit om steun uit de dragen voor de campagneboodschap ‘iedereen verdient een thuis’. Wie deelneemt maakt kans op een verrassende prijs. We volgen de foto’s op en reiken aan de foto met de meeste likes een duurzame fietstas uit die gemaakt werd uit banners van Sint-Niklase evenementen. Wat moeten burgers doen om deel te nemen? Ze moeten een foto nemen op de plek waar ze zich thuis voelen en hierbij met hun handen een dakje boven hun hoofd maken. Daarna delen ze dit op sociale media met de hashtag: #IedereenThuis in @Sint-Niklaas. Ook klassen, bedrijven of verenigingen kunnen deelnemen.
Europese actie: Laat de klokken luiden op Internationale dag van de Vrede
Op vrijdag 21 september om 18 uur kan je op de Grote Markt van Sint-Niklaas gaan luisteren naar het Europees vredeslied. In zoveel mogelijk steden in Europa luiden op dat moment de klokken hetzelfde lied. Het initiatief ‘Ringing the bells across Europe for the International Day of Peace’’ kadert in het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed 2018 en de herdenking van het einde van de Eerste Wereldoorlog. Al duizend jaar markeert het luiden van de klokken het leven en de tijd in Europa, of het nu gaat over het werk, de rust of het gebed. Ook vandaag kunnen miljoenen klokken gehoord worden in heel Europa: van torens van kerken en stadhuizen, belforten en begraaf- en herdenkingsplaatsen.